Paal versus pomp: zoveel bespaar je per jaar met elektrisch rijden
Vanaf 2025 worden subsidies en fiscale voordelen voor EV’s uitgefaseerd, waardoor elektrisch rijden (naast idealistische motieven) alleen nog aantrekkelijk is door lagere brandstofkosten. In dit artikel rekenen we uit hoeveel geld je hiermee verdient.
De afgelopen jaren heeft de overheid veel moeite gedaan om het volk elektrisch te laten rijden. Dit wierp zijn vruchten af. Men voerde een subsidie van 2.000 euro in op de aanschaf van een EV, maar die kun je nog maar tot 1 januari 2025 aanvragen. Daarna wordt de aanschafprijs 2.000 euro hoger.
Daarnaast zijn elektrische auto’s vrijgesteld van wegenbelasting, maar ook deze regeling wordt vanaf 2025 uitgefaseerd. Volgend jaar hoef je nog maar 25 procent wegenbelasting te betalen, maar in de jaren daarna loopt dit op naar 60%, 65% en 70%. Vanaf 2030 betaal je met een elektrische auto net zoveel wegenbelasting als met een benzineauto. Alleen qua brandstof blijft de EV voordelig, maar weegt dit op tegen de hoge aanschafprijs?
De benzineprijs vergeleken met elektrisch rijden
De benzineprijs in Nederland is de afgelopen tijd redelijk stabiel en bedraagt zo’n 2 euro per liter. De prijs van elektrisch laden hangt van veel factoren af. In onderstaande tabel maken we onderscheid tussen laden bij je eigen laadpaal enerzijds en laden bij een publieke laadpaal anderzijds. Publieke laadpalen verdelen we verder onder in AC-laders (langzaam laden op wisselstroom) en DC-laders (snel laden op gelijkstroom).
Brandstof | Prijs |
---|---|
Benzine | €2 per liter |
Thuis laden | €0,30 per kWh |
Publiek laden (AC) (<23 kW) | €0,43 per kWh |
Publiek laden (DC) (>50 kW) | €0,71 per kWh |
Daarnaast is de kWh-prijs bij publieke laadpalen afhankelijk van het tijdstip (overdag is het duurder dan ‘s avonds of ‘s nachts) en de locatie. Zo betaal je in Amsterdam gemiddeld 0,36 euro en in Den Haag 0,56 euro per kWh.
Hoeveel is de prijs per kilometer van benzine en elektrisch rijden?
Ook de prijs per kilometer is afhankelijk van diverse factoren, waarbij er wederom meer verschillen zijn bij elektrisch rijden. In de eerste plaats door het verbruik van het type auto dat je rijdt. Waar een Teslamodel 3 ongeveer 14 kWh per 100 kilometer verbruikt, slurpt een Audi E-tron over diezelfde afstand dubbel zoveel kWh’tjes op.
In de tweede plaats spelen de omstandigheden een grote rol. Hoe zuinig een EV komt, hangt sterk af van de buitentemperatuur en de wind. In de winter verbruikt een elektrische auto zomaar 30 tot 35 procent meer stroom dan in de zomer.
Een gemiddelde elektrische auto verbruikt ongeveer 15 kWh per 100 kilometer in de zomer en 20 kWh in de winter. Gemiddeld komt dit neer op 17,5 kWh per 100 kilometer. Een benzineauto rijdt grofweg 1 op 15, waardoor we uitkomen op 6,66 liter per 100 kilometer. Omgerekend in knaken komt dit neer op de volgende cijfers.
Brandstof | Prijs per 100 kilometer |
---|---|
Benzine | €13,33 |
Thuis laden | €5,25 |
Publiek laden (AC) (<23 kW) | €7,53 |
Publiek laden (DC) (>50 kW) | €12,43 |
Als je een gemiddelde automobilist bent, dan rij je (volgens het CBS) 10.600 kilometer per jaar. Hiermee komen we uit bij de laatste tabel van vandaag. Hierin zie je hoeveel euro elektrisch rijden per jaar kost in vergelijking met rijden op benzine.
Brandstof | Kosten per jaar |
---|---|
Benzine | €1.412,98 |
Thuis laden | €556,50 |
Publiek laden (AC) (<23 kW) | €798,18 |
Publiek laden (DC) (>50 kW) | €1.317,58 |
Slotsom: zoveel bespaar je per jaar door elektrisch te rijden
Iemand die EV en een laadpaal heeft, bespaart per jaar 856,48 euro. Een aanzienlijk bedrag, maar daar gaat wel een fikse investering aan vooraf die al snel 10.000 euro (EV + laadpaal) meer kost dan de aanschaf van een benzineauto. Wie dan nog 5.000 euro over heeft, laat uiteraard zonnepanelen plaatsen om de kosten per kWh de nul te laten naderen. EV-rijders die veroordeeld zijn tot publiek laden, besparen respectievelijk 614,80 euro en 95,40 euro per jaar.