Zoveel liter water is nodig om een brandende Tesla te blussen
Terwijl de wereldwijde transitie naar elektrische autoās in volle gang is, maken brandweerkorpsen zich zorgen. Staat jouw Tesla in lichterlaaie, dan is er veel meer moeite, tijd en vooral water nodig dan bij een normale auto voordat ābrand meesterā klinkt.
Eind vorige maand vatte een vrachtschip met daarop honderden elektrische autoās vlam voor de kust van Ameland. Een gebeurtenis die de opgave waarvoor brandweereenheden tegenwoordig staan onderstreept. De vele EVās aan boord maakten het een precaire blusklus.
Elektrische auto mogelijk oorzaak van de brand
Naar verluidt bevonden zich 498 elektrische autoās aan boord van het 200 meter lange vrachtschip. De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht, maar het vermoeden bestaat dat het begonnen is bij een van de elektrische autoās.
Dit is geen reden voor een wijzend vingertje door mensen die tegen de transitie naar elektrisch rijden zijn. Het Duitse onderzoekscentrum Dekra heeft naar de data gekeken en concludeert dat EVās net zo brandveilig zijn als autoās met een verbrandingsmotor. Je hoort er alleen sneller iets over in het nieuws, doordat elektrische autoās hot and happening zijn.
Elektrische auto blussen
Maar dat het brandgevaar van EVās en autoās met verbrandingsmotor vergelijkbaar is, betekent niet dat het ook net zo eenvoudig is om een elektrische auto te blussen. Vuur ontstaat bij beide soorten autoās op verschillende manieren. Vat een traditionele auto vlam, dan gebeurt dat vaak tijdens het rijden, terwijl brand bij een EV vaak ontstaat tijdens het laden, wanneer dus niemand in de buurt is.
Daarnaast kennen Teslaās, of welke elektrische auto dan ook, nog een verraderlijke eigenschap. Oververhitte accucellen, die je in groten getale in de batterij van een EV vindt, kunnen elkaar aansteken. Als een domino-effect vliegt de ene na de andere cel in de fik. Dit kan tot uren na het ontstaan van de brand doorgaan, ook als de brand in eerste instantie lijkt te zijn geblust. Afhankelijk van het type accu, zijn sommige EVās niet eens te blussen.
De US Fire Department bracht bij een EV-brand vorig jaar naar buiten hoeveel water het nodig had om het vuur te doven. Bijna drie kwartier lang spoot de Amerikaanse brandweer zoān 2.200 liter water per minuut over de brandende auto. Dat komt neer op bijna 90.000 liter water. Genoeg om 750 badkuipen te vullen.
150.000 liter water voor brandende Tesla
Dit is niet uitzonderlijk. Af en toe vergt een EV-brand zelfs nog meer water. āBrandende accuās hebben tot wel 150.000 liter water nodig om te worden geblust wanneer de batterij begint te brandenā, vertelde Thayer Smith, hoofd van een Amerikaans brandweerkorps, tegen The Independent. Dit is dan ook meer om de vlammen in bedwang te houden, dan het vuur te doven. Vat de accu vlam, dan is er haast geen houden meer aan.
Daarom voert de Nederlandse brandweer tests uit met een dompelbak, een container gevuld met water, waar EVās nog een dag in kunnen liggen nadat de initiĆ«le brand geblust is. Niet alleen de brand, maar ook je auto is dan verleden tijd. Gelukkig is deze elektrische occasion verrassend goedkoop, dus kun je zo weer de weg op.