Zoveel kost het Spirit of Ecstasy-beeldje van een Rolls-Royce
Een Rolls-Royce straalt rijkdom en status uit. Dit komt mede door de het sierlijke beeldje dat op de motorkap prijkt. Maar wat kost het eigenlijk als je deze zogeheten Spirit of Ecstasy moet vervangen?
Misschien is het handig om eerst even wat context te schetsen. Dat een Rolls-Royce prijzig is, laat zich raden. Maar hoe prijzig precies? Het ‘goedkoopste’ model, de Ghost, kost je minimaal 400.000 euro. Alle dure opties moeten dan nog worden aangevinkt.
Prijs van de Rolls-Royce Cullinan
De nu zo populaire SUV van het merk kost je zelfs minimaal 430.000 euro. Dat je het prijskaartje van de Cullinan nog veel verder op kunt krikken, weet ook deze bekende voetballer, die de zijne onlangs in Amsterdam aan gort reed.
Als die Rolls-Royce Cullinan nog wordt opgelapt, zullen de reparatiekosten behoorlijk oplopen. Onderdelen van het befaamde Britse luxemerk zijn namelijk allesbehalve goedkoop, zo blijkt.
Waarde van de Spirit of Ecstasy
Op de neus van een Rolls-Royce vind je een metalen beeldje dat is gevormd naar actrice en model Eleanor Thornton. Al sinds 1911 is dit minikunstwerk onlosmakelijk verbonden met het luxemerk. Tegenwoordig klapt het beeldje zelfs automatisch weg als grijpgrage handen de Spirit of Ecstasy beroeren.
Dit beeldje is namelijk waardevol. De website Flying Spares biedt originele beeldjes aan die passen op alle huidige modellen. De prijs? 2.946 euro, inclusief belasting. Speciaal voor Rolls-Royce-modellen die als Black Badge zijn uitgevoerd (zoals ook de Cullinan van de eerder genoemde voetballer), bestaat er een zwarte Spirit of Ecstasy. Deze kost maar liefst 3.716 euro inclusief belasting. Daarvoor kun je een prima occasion kopen.
Ventieldopje van een Lamborghini Urus
Rolls-Royce is uiteraard niet het enige merk dat exorbitante bedragen vraagt voor reserveonderdelen. Eerder zochten we uit hoeveel een nieuw ventieldopje van een Lamborghini Urus kost en hoeveel geld je kwijt bent aan een origineel Ferrari-embleem. Dit valt echter allemaal in het niet bij dit onderdeel, waar een Zweedse autofabrikant maar liefst 365.000 euro voor vraagt.