Zo bizar veel belasting betaal jij vanaf 2026 voor je elektrische auto
Rijden Nederlanders in een elektrische auto omdat ze het milieu zo belangrijk vinden? Nee, het zijn de financiële voordelen die mensen over de streep trekken. Financiële voordelen die er in 2026 niet meer zijn, want vanaf dan moet de elektrische rijder wegenbelasting gaan betalen. En flink ook.
Voor een elektrische auto betaal je op dit moment geen motorrijtuigenbelasting. Ben je een zakelijke rijder, dan profiteer je van een lagere bijtelling. Voor particulieren heeft de overheid een subsidie in het leven geroepen.
Subsidie voor elektrische auto al stuk lager
Die subsidie is voor nieuwe auto’s in stapjes verlaagd van 4000 euro eerst naar 2950 euro nu. En dat is te merken aan de animo ervoor. Het geldpotje van 67 miljoen euro is op het moment van schrijven nog maar voor een derde leeg. Andere jaren ging dat veel harder.
Zo zorgt Frankrijk ervoor dat Chinese elektrische auto’s geen subsidie krijgen
In 2026 is het gedaan met de pret en verliest de elektrische auto zijn privileges. Wegenbelasting betalen moeten gebruikers vanaf 2025 al, maar in dat jaar krijgen ze nog 75 procent korting. In het jaar daarna niet meer.
Wegenbelasting voor EV’s behoorlijk hoog
We zijn benieuwd of de klimaatdoelen van het kabinet dan nog gehaald kunnen worden, want de stap terug naar een brandstofauto wordt voor veel Nederlanders dan wel erg aantrekkelijk. De wegenbelasting voor een EV wordt namelijk torenhoog.
Verschil van 400 tot 500 euro met benzine
Dat heeft alles te maken met het hoge gewicht van een elektrische auto. In een rekenvoorbeeld van de overheid staat dat de MRB voor een Volkswagen Golf op benzine in de provincie Utrecht 624 euro per jaar bedraagt. Voor een elektrische Volkswagen ID.3 ben je maar liefst 1112 euro kwijt.
Nog twee voorbeelden. Een Renault Clio kost je op jaarbasis 524 euro, een Renault Zoe 916 euro. Gaan we een paar segmenten hoger, dan komen we uit bij de Mazda 6 en de Tesla Model 3, waarvoor de fiscus per jaar respectievelijke ruim 800 en 1200 euro wil hebben.
Elektrische auto wordt duurder om te bezitten
Is die hogere wegenbelasting te compenseren met lagere onderhoudskosten en het feit dat laden goedkoper is dan tanken? Mwoah, niet echt. Als je 15.000 kilometer per jaar rijdt, is een EV altijd enkele tientjes tot bijna 200 euro duurder om te hebben en te gebruiken, zo becijfert de overheid.
Marina Helvoort van de Vereniging Elektrische Rijders denkt dat fiscale steun voor EV-rijders nodig blijft, zo meldt de Telegraaf. Dat is deels natuurlijk preken voor eigen parochie, maar gelijk heeft ze wel, zeker omdat elektrische auto’s in de aanschaf nog steeds zo duur zijn.