Deze hyperexclusieve occasion is een koopje voor circuitgangers
Simplify, then add lightness, was het credo van Lotus-oprichter Colin Chapman. De vraag is hoeveel daarvan overblijft nu het Britse sportwagenmerk zich ook op elektrische SUV’s focust. Het geldt in ieder geval nog wel voor deze Zenos E10 S. Een zeer exclusieve occasion waarvan zelfs het prijskaartje nog enigszins te behappen is.
Nou ja, het hangt er wel een beetje vanaf wat je als betaalbaar ziet, maar daar komen we zo op terug. Eerst even over de occasion zelf. Wat hebben we precies voor ons? Een lichtgewichte straatauto met een buitensporige circuitfocus. Het is de E10 S van het merk Zenos.
Occasion met een vleugje Lotus
Zenos was een kleine sportwagenfabrikant uit het Britse Norfolk. Dat klinkt verdacht veel als Lotus, een bekendere sportwagenbouwer die uit dezelfde contreien komt. Niet geheel toevallig, aangezien oprichters Mark Edwards en Ansar Ali voorheen bij Lotus (en Caterham) werkten. De opgedane ervaring kwam van pas bij het maken van hun eigen circuitwapen: de Zenos E10 S. Op dit moment staat één enkel exemplaar te koop als occasion.
Wie zoekt naar enig comfort in een tweedehands auto kan nu al weg klikken (of een kijkje nemen bij dit tweedehandsje). Een comfortabele rit zal het niet zijn in de Zenos E10 S, maar dat het een avontuurlijk scheurmonster betreft, staat als een kei boven water. De occasion heeft alle ingrediënten voor optimaal circuitplezier. Zo hoor je als bestuurder constant de een 2.0-liter turboviercilinder van Ford achter je schreeuwen. Deze motor levert 250 pk en 400 Nm aan koppel. Daarnaast moet je zelf aan het werk met de handgeschakelde zesbak en weegt het geheel ook nog eens minder dan 850 kilogram. Een kart voor de openbare weg.
Straatlegaal circuitwapen
Dat de straatlegale Zenos E10 S een trackfocus heeft, blijkt wel uit opties zoals het quick release-stuur, de betonhard ogende sportstoelen – waarvan die aan de bestuurderskant opvallend genoeg wel verwarmd is – met racegordels en het brandblussysteem aan boord. Een ideale occasion voor liefhebbers van een goed potje sturen.
Deze niet eens zo dure occasion wordt alleen maar meer waard
Het enige exemplaar dat nu in Nederland te koop staat, komt uit 2015 en heeft pas 2.000 kilometer op de klok staan. Volgens de aanbieder is dit één van de slechts zestien links gestuurde Zenos E10 S-modellen. Zijn exclusiviteit en het feit dat het merk niet meer actief is, maakt het waarschijnlijk wel wat lastiger onderdelen te vinden als je tijdens een circuitdag een keer de vangrails kust.
Prijs van de tweedehands Zenos E10 S
Wat mag dit alles kosten? Een kleine 50.000 euro, maar je gaat natuurlijk nog afdingen. Dat is een flinke smak geld, maar voor een hyperexclusieve sportwagen met Lotus-genen is het nog goed te praten. Aan de andere kant vind je voor dit budget ook al verschillende Lotus-modellen, zij het met meer kilometers op de klok. Toch ben je voor deze liefdesbaby van Opel en Lotus nog veel meer geld kwijt.