Youtube maakt geld verdienen nu makkelijk voor kleine kanalen
Haal de camera maar alvast vanonder het stof. YouTube maakt het nu makkelijker dan ooit om geld te verdienen op het platform. Dankzij hernieuwde voorwaarden zullen ook kleinere kanalen kunnen deelnemen aan het betaalde partnership-programma.
En naarmate het kanaal groter wordt, zal je uiteraard meer dan alleen wat extra zakgeld op de rekening krijgen. Afhankelijk van de niche kun je namelijk aardig wat geld verdienen per miljoen views op YouTube. In ieder geval een stuk meer dan op TikTok of Instagram. Maar we lopen te ver vooruit; eerst een aantal abonnees binnenrijven.
Geld verdienen op YouTube
Voorheen diende een kanaal te voldoen aan de onderstaande voorwaarden om inkomsten te genereren via het betaalde YouTube Partner Program.
- Minimum 1.000 abonnees en uploads in de laatste 6 maanden
- Minstens 4.000 totale kijkuren op standaardvideo’s in de afgelopen 12 maanden
- Of 10 miljoen views op YouTube Shorts in de laatste 90 dagen
Maar deze stevige vereisten ontmoedigen vaak kleinere creators. En hoewel de bovenstaande voorwaarden nog steeds van kracht zijn om geld te kunnen verdienen via advertenties, gooit YouTube het nu over een andere boeg wat de overige type inkomsten betreffen.
Voorwaarden voor kleine kanalen
Aan welke voorwaarden moeten kanalen nu voldoen om een klein stukje van de taart te krijgen?
- Minimaal 500 abonnees en 3 uploads in de laatste 90 dagen
- Minstens 3.000 totale kijkuren op standaardvideo’s in de afgelopen 12 maanden
- OF 3 miljoen views op YouTube Shorts in de laatste 90 dagen
Dankzij deze hernieuwde vereisten kunnen kleinere kanalen nu een graantje meepikken van alle inkomsten, uitgezonderd van advertenties.
“Deze nieuwe partners krijgen toegang tot financieringsfuncties voor fans, zoals kanaallidmaatschappen, Super Chat, Super Stickers, Super Thanks en de mogelijkheid om hun eigen producten te promoten met YouTube Shopping”, liet het social mediabedrijf weten in een aankondiging.
Voorlopig is het nieuwe betalingsprogramma alleen uitgerold in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Taiwan en Zuid-Korea. Maar YouTube liet al verstaan dat het binnenkort beschikbaar wordt in alle landen waar al een Partnership Program bestaat, zoals in Nederland.