Google’s nieuwe rivaal You: dit doet de zoekmachine anders
You (you.com) is een nieuwe zoekmachine die de strijd met Google aangaat. Het techbedrijf gooit het over een andere boeg en wil de manier van online zoeken vernieuwen. Daarbij straat privacy voorop. De zoekmachine is als bèta-versie al te gebruiken.
Sinds jaar en dag is Google de onbetwiste leider op het gebied van online zoeken. Met een marktaandeel van ruim 86% heeft Google weinig te duchten van andere zoekmachines, zoals Bing en Yahoo. You is van plan zich serieus te mengen in de strijd en wil een flinke hap van de taart. De nieuwe zoekmachine is van plan zich op verschillende punten onderscheiden van Google.
Verschillen tussen You en Google
Dit zijn de drie grootste verschillen tussen You en Google. Daarbij staat privacy voorop.
Today, we launched https://t.co/2tfrBwz8cM, a private search engine that summarizes the web for you 🚀. I'll be answering questions throughout the day on @ProductHunt. Thank you for your support and feedback 🙏https://t.co/PWyoANIL5h
— Richard Socher (@RichardSocher) November 9, 2021
1. Nieuwe zoekmachine toont antwoorden in verschillende categorieën
Geen lineaire lijst met zoekresultaten (zoals bij Google), maar een raster met antwoorden, gerangschikt op bron. De zoekresultaten worden onderverdeeld in generieke categorieën. Elk blok heeft een eigen categorie, bijvoorbeeld webresultaten, nieuws, maar ook specifieke websites, zoals Wikipedia, Twitter, Amazon en LinkedIn.
De ‘bijzonder ernstige overtreding’ die Google 2,4 miljard euro kost
Het ‘one true answer’ model van Google wordt hierbij losgelaten; het idee dat elke zoekopdracht het best beantwoord kan worden met een beknopt feitelijk stukje tekst. Zeg maar het eerste antwoord dat Google geeft op een vraag dat dikgedrukt bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Handig, maar het leidt soms tot pijnlijke missers.
2. Je kan als gebruiker categorieën een stem geven
Het grid met categorieën is niet in ijzer gegoten. Geef een duimpje omhoog of omlaag en You weet steeds beter welke categorieën bij jou in de smaak vallen. Een zoekopdracht toont in het vervolg jouw favoriete categorieën bovenaan, gevolgd door neutrale categorieën en helemaal onderaan het grid vinden we de categorieën die je een ‘downvote’ hebt gegeven.
3. Betere privacy en minder zwaar gevolgd
You.com wordt niet ondersteund door advertenties en is ook niet gekoppeld aan talloze andere producten, zoals bij Google het geval is. Er bestaat zelfs een incognito-modus waarvan You.com zegt dat je IP-adres niet zichtbaar is.
https://t.co/2tfrBwhwOc is about privacy, choice and useful
summarization. Privacy is great but most users choose convenience if there's a tradeoff and sometimes (e.g. localization) the two are hard to combine into one experience. Hence, we have two modes:https://t.co/md3iN8Ntdf pic.twitter.com/NE1iuFWsZq— Richard Socher (@RichardSocher) November 9, 2021
Verder belooft de nieuwe zoekmachine nooit gepersonaliseerde advertenties op gebruikers te richten. Dus als je een keer op een bepaald product hebt gezocht, krijg je het niet tot vervelens toe via allerlei andere kanalen weer aangeboden. Google staat wat dat betreft trouwens ook niet stil en geeft aan voor betere privacy te zorgen in te toekomst.
Anders is zeker niet altijd beter. Of You bij jou past, hangt af van je persoonlijke voorkeuren, normen en waarden. Als je privacy belangrijk vindt, is het in ieder geval een makkelijkere keuze. De nieuwe zoekmachine haalt zijn data uit Microsoft Bing, Twitter, Reddit en andere bronnen.