‘Het stuur gaat hoe dan ook uit de auto verdwijnen’
Slimme mobiliteit gaat de wereld veranderen. Voertuigen die zelf nadenken zullen ons tijdwinst en comfort opleveren. En we kunnen straks zelfs ons avondmaal koken op energie die afkomstig is vanuit de auto. We nemen een kijkje in de wereld van morgen die eigenlijk vandaag al is begonnen.
Christiaan Pielkenrood is new business and mobility manager bij Hyundai en weet zodoende alles over mobiliteit van de toekomst. “De auto wordt meer dan een vervoersmiddel met een stuur en vier wielen”, zegt hij. “De auto wordt onderdeel van de energietransitie. We kunnen straks de stroom die in de batterij van onze elektrische auto zit, gebruiken voor in huis. Dus bijvoorbeeld om te koken. In Utrecht zijn we hier al mee aan het testen: We Drive Solar genaamd. Elektrische deelauto’s worden opgeladen met zonne-energie en de stroom die niet wordt gebruikt om mee te rijden, kan dan ’s avonds terug worden gegeven aan de woningen.”
Ook het opladen zelf gaat veranderen, weet Pielkenrood. “Dat is al aan de gang. We hebben het zogeheten uitgesteld laden. Als je thuis de auto aan de oplader zet, kun je via een app instellen dat -ie alleen laadt in de daluren. Dus als je niet direct je auto nodig hebt, kan je zodoende kosten besparen.”
Vaarwel stuur
Dat auto’s vanzelf gaan rijden, dat is een verhaal wat we natuurlijk al jaren horen. Maar wanneer gaat dat nou eens echt gebeuren? “De technologie omtrent autonoom rijden is verder dan de wetgeving”, zegt Pielkenrood daarover stellig. Kortom; als het zou mogen zou het allang kunnen.
“Veiligheidssystemen zijn natuurlijk het allerbelangrijkste als het gaat om zelfrijdende auto’s. Maar die zijn goed”, zegt Pielkenrood. “Autonoom rijden wordt veiliger dan met mensen achter het stuur. Over dat stuur gesproken, dat gaat de auto uit. Dat is echt een kwestie van tijd. Je hoeft straks niet meer zelf te sturen of in te grijpen.”
Profijt van elektrische auto
Pielkenrood voorziet verder dat het eigen autobezit flink terug zal lopen. “Het is algemeen bekend dat auto’s voornamelijk stilstaan. Bovendien wordt het steeds lastiger om te parkeren. We gaan dan ook toe naar een systeem van veel meer elektrische deelauto’s en abonnementen. Maar ook die auto’s zullen weleens stilstaan en dan komen we weer terug op wat ik eerder vertelde: die stroom kunnen we gebruiken voor woningen.”
De mobiliteitsexpert noemt ter illustratie de nieuwe Hyundai IONIQ 5. “Een volle batterij van die auto kan per dag 70 kilowattuur aan stroom leveren aan een woning. Als je bedenkt dat het gemiddelde verbruik in een appartement 10 tot 15 kilowattuur per dag is, begrijp je dat we heel veel profijt kunnen hebben van elektrische auto’s die op een duurzame manier – met zonne-energie – zijn opgeladen. Met een paar auto’s kun je een heel appartementencomplex van stroom voorzien.”
Het project in Utrecht is een van de vele slimme mobiliteitsoplossingen van Hyundai die ervoor zorgen dat mensen er in de toekomst een innovatieve en duurzame levensstijl op na kunnen houden. Hyundai is voorloper in de ontwikkelingen die onze manieren van reizen veranderen. Het bedrijf wil een ecosysteem creëren waarin alle vormen van mobiliteit met elkaar zijn verbonden. Op de grond en in de lucht.