Wegenbelasting omhoog: zoveel duurder wordt autorijden in 2024
Autorijden is in Nederland niet bepaald goedkoop. En we hebben slecht nieuws, want in 2024 wordt het voor sommigen nog duurder doordat de motorrijtuigenbelasting (ook wel wegenbelasting genoemd) gaat stijgen.
Zet je een voertuig op je naam, dan klopt de Belastingdienst bij je aan om motorrijtuigenbelasting te innen. Het bedrag wordt automatisch berekend en de hoogte ervan hangt af van onder meer je provincie, brandstofsoort en voertuiggewicht. In tegenstelling tot rekeningrijden, maakt het vervolgens niet uit hoeveel kilometers je rijdt.
Wegenbelasting in 2024
Je woonplaats is van belang, omdat provincies zelf nog belasting heffen op het basistarief. Hoewel dit basistarief in 2024 gelijk blijft, blijven de zogenaamde provinciale opcenten dat niet. Hieronder zie je hoeveel procent provincies in 2023 bovenop het basistarief rekenden en hoeveel dat volgend jaar hoogstwaarschijnlijk gaat zijn.
Provinciale opcenten motorrijtuigenbelasting
Provincie | 2023 | 2024 (verwacht) |
---|---|---|
Drenthe | 92% | 92% |
Flevoland | 82.2% | 82.2% |
Friesland | 87% | 87% |
Gelderland | 93% | 93% |
Groningen | 95.7% | 95.7% |
Limburg | 80.6% | 80.6% |
Noord-Brabant | 80.8% | 80.8% |
Noord-Holland | 67.9% | 77.4% |
Overijssel | 79.9% | 79.9% |
Utrecht | 79.4% | 79.4% |
Zeeland | 82.3% | 82.3% |
Zuid-Holland | 95.7% | 98.7% |
In Noord-Holland is de stijging van de wegenbelasting het grootst. Hier zal je zo’n 15 tot 80 euro per jaar meer betalen. Dit hangt er volledig van af of je een kleine hatchback rijdt of een enorme SUV. Ondanks de stijging, blijft Noord-Holland ook in 2024 de goedkoopste provincie als het gaat om motorrijtuigenbelasting. Eén provincie zuidelijker gaat men ook een beetje meer betalen en daarmee wordt Zuid-Holland de duurste wegenbelastingprovincie.
Mensen met elektrische auto de pineut in 2025
EV-rijders lachen nu in hun vuistje, omdat zij 0 procent wegenbelasting betalen. Dat lachen zal ze echter gauw vergaan, want vanaf 2025 betaal je voor een elektrische auto kwarttarief en een jaar later zelfs voltarief. Dat betekent dat dit grote financiële voordeel wegvalt voor EV-rijders.
Verkeersboetes fors duurder in 2024: alle nieuwe boetes op een rij
Degenen met een elektrische auto zullen dit goed voelen in de portemonnee, omdat EV’s over het algemeen erg zwaar zijn door het accupakket. En dat heeft negatieve gevolgen voor de hoogte van de wegenbelasting. Er komt geen gewichtscorrectie of speciale motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s. De auto als melkkoe voor de staatskas blijkt daarmee toch belangrijker dan de groene idealen van de overheid.