Deze bekende webshops hanteren fake-korting en misleiden je
En jij maar denken dat je korting kreeg bij webshops als Tommy Hilfigger en Jysk. Nou het tegendeel blijkt waar. Veel webshops hanteren fake-korting op kleding en producten en zijn nu fors beboet.
Het is dus altijd even goed opletten als je een product ziet met korting. Check altijd even of je het elders goedkoper kunt krijgen.
Webshops als Tommy Hilfigger beboet om fake-korting
Webshops van bekende merken als G-Star, Tommy Hilfiger, Leen Bakker en JYSK hebben boetes gekregen omdat ze kortingsacties hielden die volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nep waren. Bij de afprijzingen klopte de ‘van-prijs’ niet, stelt de marktwaakhond. Dat komt neer op misleiding, omdat de korting zo lager uitvalt dan klanten denken of helemaal niet bestond.
De hoogste boete kreeg het bedrijf achter de aanbiedingensite koopjedeal.nl, dat 163.000 euro moet betalen. Alle geldstraffen bij elkaar tellen op tot 621.000 euro.
“De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Fake-korting zorgt ervoor dat consumenten denken dat zij een interessante aanbieding krijgen, terwijl dat in feite niet zo is”, stelt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Berg. “Consumenten moeten hiertegen worden beschermd. De boetes die wij nu opleggen zijn een belangrijk signaal dat dit moet stoppen.”
Grote merken geven fout toe, shabby webshops niet
De ACM noemt een geval waarbij een product zou zijn afgeprijsd van 699 euro naar 629 euro, maar nog geen maand eerder 539 euro kostte. Consumenten denken daarbij dat ze korting krijgen, maar in werkelijkheid waren ze duurder uit.
Kledingmerken G-Star en Tommy Hilfiger en meubelwinkelketen JYSK hebben toegegeven dat ze in de fout zijn gegaan. Leen Bakker en het moederbedrijf van koopjedeal.nl, Day Traders, hebben de overtredingen volgens de ACM niet erkend. Zij kunnen nog in beroep tegen de boete.
Op je hoede, er zijn meer overtreders
De toezichthouder ontdekte bij meer webshops fake-korting, maar gaf alleen boetes aan bedrijven die het vaakst de regels overtraden. Met andere bedrijven die zich niet aan de regels houden voert de ACM een waarschuwingsgesprek.