Wat is de metaverse en wanneer kun je in het digitale universum?
De metaverse is hot & happening. Sinds de nieuwe naam van Facebook komen we de term overal tegen. Wat is het precies en wat mag je allemaal verwachten van dit ‘nieuwe digitale universum’?
De rebranding van Facebook naar Meta is niet zonder reden. De Amerikaanse techgigant wil een prominente plek innemen in de ontwikkeling van de metaverse. Hoewel Facebook de deze term zeker niet heeft uitgevonden, wordt met de nieuwe koers volop ingezet op de mogelijkheden en ontwikkeling van een virtueel universum.
Wat is de metaverse precies?
Leuk en aardig zo’n metaverse, waar hebben we het eigenlijk over? Het ‘meta-universum’ wordt omschreven als een nieuwe incarnatie van het internet. Een samensmelting van gedecentraliseerde online virtuele 3D-omgevingen die toegankelijk zijn via virtual reality-headsets, augmented reality (AR) brillen, smartphones, pc’s en gameconsoles. Sociale interactie vindt plaats via een digitaal karakter (avatar), waarbij de verwachte mogelijkheden eindeloos zijn.
Mocht dit te abstract zijn; zie het als de nostalgische videogame Sims, maar dan een versie waarin alle personages (avatars) door echte mensen worden bestuurd en niet beperkt zijn tot één of enkele ruimtes. Sterker nog, verschillende digitale werelden komen samen; van games tot bedrijfsruimtes, onderwijs en bijvoorbeeld ook onroerend goed.
3D shopping
Er wordt al gesproken over 3D online shopping, waarbij je in een digitaal winkelcentrum kunt shoppen en daadwerkelijk (digitale of echte) producten afrekent met bijvoorbeeld cryptotokens. Hoe cool is dat?
Nu zullen de creatievelingen onder ons ook wel direct kansen zien voor andere industrieën. Iets met lichamelijk contact waar een vergoeding tegenover staat, om het maar even subtiel te brengen. Misschien worden bepaalde krochten van de metaverse wel de ‘pornverse’. Het is dan ook de vraag of de wereld moet vrezen of uitkijken naar deze nieuwe incarnatie van het internet.
VR-bril op en op ontdekkingsreis?
Staat de metaverse dan al voor de deur? Niet direct. Grootschalige acceptatie van het nieuwe hoofdstuk van internet is momenteel nog niet mogelijk vanwege beperkingen met de huidige apparaten en sensoren die nodig zijn om effectief te communiceren met realtime virtuele omgevingen.
Talloze bedrijven – zoals Meta, Roblox, Epic Games en Microsoft – investeren in onderzoek naar metaverse-gerelateerde technologieën om de kosteneffectiviteit te verhogen en breder beschikbaar te maken. Er bestaan momenteel ook nog veel zorgen over informatie privacy en gebruikersverslaving, uitdagingen waar videogame-industrieën en sociale media sowieso al mee worden geconfronteerd.
Duurt nog zo’n 15 jaar
Volgens Nick Clegg, hoofd Internationale Betrekkingen van Facebook, kan het nog wel 15 jaar duren. Nog even wachten dus voordat we vanuit een game een digitale les of winkelcentrum binnenwandelen.