Netflix ziet 50 miljard verdampen: hoe kan de dienst zo hard kelderen?
Wie een beetje het beursnieuws in de gaten houdt, kan het niet ontgaan zijn: Netflix is woensdag flink onderuit gegaan op de beurs. Binnen één dag werd het Netflix aandeel flink wat minder waard. Er verdampte bijna 50 miljard dollar aan beurswaarde. Hoe komt dit? En wat betekent dit voor de toekomst van Netflix?
De forse daling van het aandeel brengt namelijk twee gevolgen (voor iedereen die Netflix kijkt) met zich mee.
Aandeel Netflix hard onderuit
Toen de beurs op dinsdag sloot, was een aandeel van Netflix nog 348,42 dollar waard. Maar toen de markten weer open gingen op woensdag, was dit al 100 dollar minder geworden. Op het moment van schrijven staat de koers zelfs op 226,19 dollar. Oef.
De reden? Netflix verloor het afgelopen kwartaal 200.000 abonnees. Dat is natuurlijk nooit een goed teken en het is voor het eerst in tien jaar dat de streamingsdienst abonnees verliest.
Maar dat is nog niet eens het meest pijnlijke aan het hele verhaal: Netflix had juist eigenlijk voorspeld in dezelfde periode 2,5 miljoen abonnees te verwelkomen. Een enorm verschil, waardoor investeerders massaal besloten hun aandeel te verkopen.
Gedeelde accounts
In een brief aan de aandeelhouders probeert Netflix uit te leggen waarom het aantal abonnees voor het eerst in tien jaar is gedaald. Dat zou volgens de streamingsdienst onder andere komen doordat Netflix-accounts zoveel worden gedeeld. Het bedrijf had in het eerste kwartaal 222 miljoen betaalde abonnees, maar schat dat deze leden deze accounts nog eens met 100 miljoen mensen delen.
Ook wees Netflix erop dat er steeds meer concurrentie is van andere streamingsdiensten. Het bedrijf moet niet meer alleen concurreren met Amazon Prime en Disney+, tegenwoordig heeft elke televisiezender bijna wel een extra streaminsgdienst.
Ook noemde het bedrijf dat de staat van de wereld (de inflatie, covid en de inval van Rusland in Oekraïne) niet heeft geholpen. Vooral die laatste gebeurtenis heeft inderdaad een grote impact gehad. Door de service in Rusland stop te zetten, verloor Netflix 700.000 abonnees.
Het plan van Netflix
Een daling van 200.000 abonnees is niet prettig, maar daar houdt het niet bij op. Het bedrijf houdt er rekening mee dat er nog eens 2 miljoen abonnees kunnen zijn die afscheid nemen van Netflix, waarmee het zomaar eens het slechtste jaar ooit kan worden.
Natuurlijk hoopt Netflix dit te voorkomen, onder andere door de kwaliteit van hun programmering en aanbevelingen te blijven verbeteren. Maar daarnaast is de streamingsdienst ook van plan om strenger te gaan letten op het delen van accounts en/of om een goedkopere of gratis variant aan te gaan bieden met reclames.
Advertenties de oplossing of ondergang?
Netflix werkt dus hard aan manieren om de inkomsten op te schroeven. Maar vooral de advertenties kunnen ook zomaar de ondergang van het bedrijf betekenen. Als je gelooft in de toekomst van Netflix en denkt dat het bedrijf, net als in het verleden, manieren zal vinden om de concurrentie de baas t blijven, is dit juist een goed moment om in te stappen. De verwachting is dat het Netflix-aandeel, na een transformatie van het bedrijf, op de lange termijn alleen maar toe zal nemen.
Welke van de twee kanten het op zal gaan, kan alleen de toekomst uitwijzen.
Netflix-serie over metoo-politicus is de nummer 1-hit in Nederland