Waarom ‘mannen houden niet van shoppen’ onzin is
Mannen houden niet van shoppen. Het is een stelling die waarschijnlijk al werd geroepen vanaf het moment dat ‘s wereld’s eerste (kleding)winkel open ging. Een stelling die in de loop der jaren voor waar is aangenomen en die – als je simpelweg observeert – ook waar lijkt. Maar is dat wel echt zo?
Winkels en winkelstraten zijn gevuld met vrouwen. Hoewel vrouwen ook steeds vaker online kleding kopen, zijn zíj toch degenen die shoppen. Het stereotype beeld is bekend: de vrouw met volle winkeltassen en de man er slaafs achteraan slenterend met een verveeld gezicht. Maar dit is onzin. Dat het idee dat mannen niet van shoppen houden nog steeds zo sterk leeft, ligt niet aan mannen, maar aan retailers.
Want laten we eerlijk zijn: winkelstraten zijn – al dan niet bewust – vooral gericht op vrouwen. Voor elke tien leuke vrouwenwinkels, vind je hooguit één goede mannenzaak. Dat geldt zo’n beetje overal: of je nu in een dorpje aan de kust winkelt, in een drukke binnenstad of in het Gooi. Shoppen is een vrouwenbezigheid, maar shoppen is vooral een vrouwenbezigheid gemaakt.
De gemiddelde winkelstraat bestaat uit een aantal grote modeketens (die voornamelijk interessant zijn voor dames), een flink aantal damesketens en damesspeciaalzaken, wat eettentjes, een aantal sportzaken en een handjevol mannenzaken (enkele ketens, een paar casual zaken en zo nu en dan een winkel voor je formal wear). In de basis is het dus al zo dat er voor vrouwen een veel groter aanbod is. Niet alleen qua aantal winkels; ook in de unisex winkels van de grote modeketens ligt de nadruk veel meer op vrouwen.
Nu is dit alles niet eens zo’n probleem. Naar mijn idee schuilt het probleem nog veel meer in de benadering van winkeliers en de sfeer van de winkels. Wat wordt er gedraaid in de meeste winkels? Vrolijke popmuziek. De winkels zelf staan vol met paspoppen, posters en tierelantijnen. Allen doorgaans geen zaken waar mannen voor warmlopen. Mannen en vrouwen verschillen als dag en nacht. Oók als het op winkelen aankomt. De hele experience is gewoon niet mannelijk genoeg. Vrouwen zijn emotioneler, ook in hun winkelgedrag. Mannen willen anders geprikkeld en bediend worden.
Een paar kwalitatief hoogwaardige herenzaken met nette kleding en vakkundige verkopers. Een aantal vette street style winkels met guys waarmee je een biertje zou kunnen pakken, wat zaken voor toffe gadgets, een eettent met goede sandwiches & burgers en een industriële look en een sportzaak met personeel met kennis van zaken. Als elke zichzelf respecterende stad nu gewoon één zo’n straat zou hebben. Veel meer hebben wij mannen niet nodig om gelukkig te zijn. Bovendien zou iedereen dan ervaren dat het niet per definitie waar is dat mannen niet van shoppen houden. We zijn gewoon veel te vaak op zoek naar dingen die er niet zijn en worden veel te weinig op ons wenken bediend.