Waarom is benzine in Duitsland zoveel goedkoper dan in Nederland?
Goed nieuws voor iedereen die in de buurt van de Duitse grens woont. Vanaf 1 juni is benzine tanken bij onze Oosterburen namelijk een stuk goedkoper dan in eigen land. Het verschil kan oplopen tot 50 á 60 eurocent per liter. Dat tikt wel aan als je de tank helemaal vol gooit, maar waarom is het verschil met Nederland zo groot?
Dat heeft allemaal met politiek te maken. Het Duitse parlement heeft besloten een omvangrijk pakket maatregelen op te stellen om zo de kosten te drukken voor haar burgers. Door de stijgende prijzen hebben veel mensen moeite om rond te komen en staat de koopkracht onder druk. Daarom is besloten om 15 miljard euro uit te trekken om de lasten te verlichten. De Bondsraad is hier ook mee akkoord gegaan.
Duitsland grijpt in en verlaagt accijns
Een deel van dat geld wordt gebruikt om de accijns op brandstof te verlagen. Door deze verlaging wordt benzine zo’n 30 cent goedkoper en gaat de prijs voor een liter diesel met 14 cent naar beneden. Hiermee komen de prijzen terug op het niveau van voor de Russische invasie van Oekraïne. Deze verlaging gaat in op 1 juni en geldt voor drie maanden.
In Nederland zijn eerder dit jaar de accijns ook al verlaagd. We gingen toen terug naar zo’n twee euro per liter benzine. Inmiddels is dat bedrag al weer aardig opgelopen. Er zijn momenteel geen plannen om de prijzen nogmaals te verlagen. Daardoor dreigt er een enorme kloof met Duitsland te ontstaan.
Goedkoper benzine tanken in Duitsland
Het ziet er nu naar uit dat je per 1 juni flink geld kans besparen door in Duitsland te gaan tanken. Je betaalt daar vanaf dan namelijk slechts 1,72 euro per liter benzine. In Nederland zitten we tegen die tijd zo rond de 2,35 euro. Op een volle tank van 50 liter scheelt dat dus als snel 25 euro.
Dit zijn de 10 landen met de hoogste benzineprijzen (inclusief Nederland)
De Duitse ANWB (ADAC) verwacht dan ook flinke drukte. Veel automobilisten gaan pas weer tanken als de prijzen dalen. Daarnaast wordt er in het grensgebied rekening gehouden met ‘tanktoerisme’. We moeten volgens de ADAC rekening houden met ongebruikelijke wachttijden bij de tankstations.
Brandstofprijzen zorgen voor frustratie
Voor veel Nederlanders is het geen optie om naar Duitsland te rijden. Zij uiten hun frustratie vooral via Twitter. Zo staat ‘Benzine in Duitsland’ inmiddels behoorlijk hoog op de trendinglijst. Mensen roepen Rob Jetten op om het Duitse voorbeeld te volgen of vinden zelfs dat het tijd is voor kamervragen.