Er is een nieuwe wereldmacht in het universum van de sterke drank
De top 10 waardevolste merken van sterke drank werd ooit gedomineerd door Schotland, Frankrijk en Amerika. Maar er is een nieuwe wereldmacht. Ook hier walst China over alles en iedereen heen.
De lijst is opgesteld door Brand Finance. Zij rangschikken ieder jaar de meest waardevolle drankmerken.
De meest waardevolle merken van sterke drank
“In de loop van de pandemie hebben alcoholische merken te maken gehad met moeilijke omstandigheden, waaronder een fluctuerende vraag als gevolg van nationale lockdowns over de hele wereld. De heropening van de economie heeft geleid tot een grote groei in de sector, waarbij de merken voor gedistilleerde dranken jaar-op-jaar met 6% groeiden”, zegt een woordvoerder van het adviesbureau in een toelichting.
1. Moutai (42,9 miljard dollar)
Het meest waardevolle merk van sterke drank is Moutai. Waarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord.
Moutai staat bekend om baijiu. Dit is een kleurloze drank uit China die tussen de 35 en 60 procent alcohol bevat. Het heeft iets weg van wodka en gin en is de bestverkochte gedistilleerde drank ter wereld.
2. Wu Liang Ye (28,7 miljard dollar)
Ook op de tweede plek staat een bedrijf uit China. Ditmaal met een absurde waarde van 28,7 miljard dollar.
Ook Wu Liang Ye maakt de sterke drank baijiu. Het bedrijf is afgelopen jaar met 12 procent in merkwaarde gestegen.
3. Luzhou Laojiao (7,3 miljard dollar)
Nog een baijiu-distilleerderij in China met een bizarre merkwaarde is Luzhou Laojiao. Dit merk is in Nederland erg lastig te verkrijgen.
4. Yanghe (6,4 miljard dollar)
De baijiu van Yanghe is in Nederland makkelijker te verkrijgen en gewoon online te bestellen. Wat merkwaarde betreft staat de drank op plek vier in deze ranglijst. Opvallend om te zien dat een drank die hier nauwelijks bekend is, zo’n groot deel van de markt voor sterke drank beslaat.
5. Hennessey (5,2 miljard dollar)
Op nummer vijf vind je eindelijk een naam die uit te spreken valt voor Europeanen: Hennessey. De oudste fabrikant van cognac heeft een merkwaarde van 5,2 miljard dollar.
Dat Hennessey hoog in de ranglijst staat is geen wonder. De sterke drank is zowel in de zakenwereld als onder jongeren uit de VS en Azië erg populair.
China is de wereldmacht van nu
Duidelijk, China is de absolute wereldmacht van nu als het aankomt op sterke drank. Ook op het gebied van duurzaamheid en technologie wil de autocratie leidend zijn. Dat komt samen in deze eco-stad, waar mens, natuur en kunstmatige intelligentie samenkomen.