Coen Grutters
Coen Grutters Auto's 29 jun 2023
Leestijd: 2 minuten

Er is iets héél vreemds aan de nieuwe BMW X1 M35i

Na veel twijfelachtige modellen bewijst BMW het nog steeds te kunnen: mooie auto’s maken. Al een poosje geleden verscheen de nieuwe X1, maar nu hebben de Duitsers het doek getrokken van de sportieve versie: de BMW X1 M35i. Maar er is iets aparts aan deze sportuitvoering.

Niet iedereen is fan van de moderne designtaal van BMW. Het zijn vooral de immense grilles die veel autoliefhebbers niet aanstaan. Althans, veel Europeanen zijn er niet van gecharmeerd. Chinezen zijn er juist dol op en aangezien China een van de belangrijkste afzetmarkten is geworden voor BMW, moet de rest er maar mee leren leven. Het is om die reden dat modellen zoals de BMW 7-Serie en X7 van gigantische nieren voorzien zijn. Ook andere smaakgevoelige modellen kwamen in opspraak. Denk aan de schreeuwerige BMW XM, de hoofdrolspeler in een marketingstunt die fout afliep. Het merk heeft veel (té) uitgesproken modellen in zijn gamma. Wat dat betreft is deze BMW X1 M35i een verademing. Het design is strak, stoer en sportief, exact wat je wil van een BMW.

BMW X1 M35i niet de krachtigste

Toch is er iets heel vreemds aan de BMW X1 M35i. Aangezien een BMW X1M (dus een volwaardig M-model) niet bestaat, zou de M35i-uitvoering de sportiefste variant moeten zijn. Maar als je denkt dat je daarmee ook de versie hebt met de meeste pk’s onder de kap, kom je bedrogen uit. Deze M35i-versie heeft 300 pk, maar een van de hybrideversies én de elektrische variant zijn sterker. Zo heeft de elektrische BMW iX1 namelijk 313 pk en een hybridevariant, genaamd xDrive30e, heeft zelfs 326 pk. Nu is 300 pk niets om over te klagen, maar apart is het wel.

De BMW X1 M35i mag dan niet de sterkste uitvoering zijn, het is wel de sportiefste. Dat wordt bevestigd door zijn agressieve lijnenspel, maar ook door het adaptieve M-onderstel. Dat laatste moet dit de best sturende X1 maken. Ook in een rechte lijn doet-ie het overigens goed: van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten duurt slechts 5,4 seconden en pas bij 250 kilometer per uur stopt de SUV met accelereren.

Iconische occasion

Toch zullen puristen betwijfelen of het wel een échte BMW is. Het sportieve merk staat van oudsher bekend om zijn achterwielaandrijvers met een zes-in-lijnmotor, die in de lengterichting is geplaatst. Deze BMW X1 M35i heeft een 2.0-liter viercilinder turbomotor, die dwars in de motorruimte ligt en waarvan het vermogen naar alle vier wielen gaat. Klinkt leuk, maar net als de andere X1-modellen komt de power voornamelijk bij de voorwielen terecht. Wie nog een ‘échte’ BMW wil, moet eens een kijkje nemen bij deze iconische occasion.

 

 

 

 

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.