Voor deze klusjes maak je binnenkort gebruik van een AI-agent
Bij Manners zien we ChatGPT nog voldoende schutteren om ons geen zorgen te maken over onze baan. Wel kijken we ernaar uit om gebruik te gaan maken van een AI-agent. Als het goed is, gaat deze ons een hoop vervelend werk uit handen nemen.
Al eerder schreven we een artikel over welke banen voorlopig veilig zijn voor AI, maar een AI-agent hoeft niemand te vrezen. Binnenkort hebben velen van ons er zelfs al een. Dit denkt Mark van der Pijl, deskundige bij loket.nl over HR-oplossingen en software. “Vooral voor midden- en kleinbedrijven (mkb) is dit een enorme stap vooruit.”
Wat kun je met een AI-agent?
Het is duidelijk dat AI-agents het leven van medewerkers ingrijpend veranderen. Dit is ook het geval in de HR-sector. Dankzij slimme en gebruiksvriendelijke AI-agents kunnen medewerkers tijd besparen op impopulaire administratieve klusjes, zoals het declareren van thuiswerkdagen. Met een simpel prompt als: ”Ik heb elke vrijdag thuisgewerkt in december, declareer deze thuiswerkdagen”, wordt dit automatisch berekend én doorgevoerd. Zo krijgen medewerkers zelf de mogelijkheid om zaken te regelen. En dat is een voordeel voor medewerker, maar ook voor de werkgever.
Hulp bij verlof, contractvoorwaarden of secundaire arbeidsvoorwaarden
Vooral voor midden- en kleinbedrijven (mkb) is dit een enorme stap vooruit. AI-agents kunnen vragen over verlof, contractvoorwaarden of secundaire arbeidsvoorwaarden direct beantwoorden, en dat 24 uur per dag. Dit maakt medewerkers zelfredzamer en verbetert hun ervaring, wat ook bijdraagt aan aantrekkelijk werkgeverschap. HR-professionals, leidinggevenden en medewerkers kunnen zich hierdoor richten op de zaken die écht impact maken, terwijl routinetaken eenvoudig worden afgehandeld door de AI-agent. Het resultaat is dat mkb’ers hun medewerkers dezelfde HR-ondersteuning kunnen bieden als grote organisaties met uitgebreide HR-afdelingen.
Vooral handig voor het mkb
Vooral voor midden- en kleinbedrijven (mkb) is dit een enorme stap vooruit. AI-agents kunnen vragen over verlof, contractvoorwaarden of secundaire arbeidsvoorwaarden direct beantwoorden, en dat 24 uur per dag. Dit maakt medewerkers zelfredzamer en verbetert hun ervaring, wat ook bijdraagt aan aantrekkelijk werkgeverschap. HR-professionals, leidinggevenden en medewerkers kunnen zich hierdoor richten op de zaken die écht impact maken, terwijl routinetaken eenvoudig worden afgehandeld door de AI-agent. Het resultaat is dat mkb’ers hun medewerkers dezelfde HR-ondersteuning kunnen bieden als grote organisaties met uitgebreide HR-afdelingen.
Persoonlijke HR-assistent
Maar deze technologie reikt verder dan alleen het vereenvoudigen van processen. AI-agents kunnen de rol van HR-professionals daadwerkelijk transformeren. Stel je een persoonlijke HR-assistent voor die niet alleen processen inzichtelijk maakt, maar dus ook daadwerkelijk taken uit handen neemt. Denk bijvoorbeeld aan geautomatiseerde salarisverwerkingen of slimme controles op gegevens. Hierdoor wordt de administratieve last verlicht, waardoor HR-professionals meer tijd en ruimte krijgen om strategisch mee te denken met ondernemers. Het resultaat? Een sterkere focus op groei, innovatie en een werkomgeving waarin medewerkers optimaal kunnen presteren. En dat is positief voor werkgevers en werknemers.
Mark van der Pijl is deskundige bij loket.nl over HR-oplossingen en software en deelnemer van de dienst ANP Expert Support.