Volvo EX30 versus zijn grootste elektrische concurrenten
In Milaan is het doek getrokken van de Volvo EX30. Een belangrijke nieuwe speler op de markt van elektrische auto’s. Maar hoe verhoudt deze relatief betaalbare EV zich tot zijn grootste concurrenten? Wij zetten de verschillende modellen naast elkaar.
Onze collega’s van Autovisie waren erbij toen de hagelnieuwe Volvo EX30 eerder deze week werd onthuld. Op dit moment zijn er pas weinig betaalbare elektrische auto’s. Wie een goedkope EV wil, is al gauw aangewezen op occasions zoals deze.
Betaalbare elektrische auto’s op komst
Andere merken zijn druk in de weer betaalbare elektrische auto’s te ontwikkelen. Zo maakt Volkswagen grote beloften met zijn ID.2all. Maar die is er nu nog niet en de Volvo EX30 wel. Laten we deze Zweeds-Chinese EV (Volvo is onderdeel van de Chinese autogigant Geely) dus eens vergelijken met zijn bestaande concurrenten.
Wie zijn die concurrenten dan? De Volvo EX30 is een compacte crossover in het B-segment. Concurrenten zijn er in de vorm van de tweede generatie van de Kia Niro EV, de Chinese BYD Atto 3, de DS 3 E-Tense en zelfs de Smart #1.
Omdat voor veel mensen Tesla nog altijd de maatstaf is op het gebied van elektrische auto’s, hebben we er ook een instapversie van de Tesla Model Y tussen gewurmd. Weet wel dat deze EV eigenlijk in een ander segment valt en een tik duurder is. Qua prijs is de instapversie van de Model Y wel te vergelijken met de duurdere uitvoeringen van de Volvo EX30.
Instapmodel Volvo EX30 versus topmodel
Bij meerdere elektrische auto’s, waaronder de nieuwe Volvo EX30, verschillen de instappers qua specificaties enorm met de topmodellen. In die gevallen hebben we beide versies meegenomen in de vergelijking.
Model | Vanafprijs | Accu- capaciteit |
Actieradius (WLTP) |
Vermogen | 0-100 km/h | Topsnelheid | Max. laadsnelheid |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Volvo EX30 Instapper |
€36.795 | 51 kWh | 344 km | 272 pk | 5,7 s. | 180 km/h | 134 kW |
Volvo EX30 Topmodel |
€52.995 | 69 kWh | 460 km | 428 pk | 3,6 s. | 180 km/h | 153 kW |
Kia Niro EV | €44.795 | 68 kWh | 460 km | 204 pk | 7,8 s. | 167 km/h | 72 kW |
BYD Atto 3 | €42.998 | 60,5 kWh | 420 km | 204 pk | 7,2 s. | 160 km/h | 80 kW |
Smart #1 Instapper |
€40.495 | 66 kWh | 440 km | 272 pk | N.b. | 180 km/h | 150 kW |
Smart #1 Topmodel |
€48.895 | 66 kWh | 400 km | 428 pk | 3,9 s. | 180 km/h | 150 kW |
DS 3 E-Tense | €42.140 | 54 kWh | 398 km | 156 pk | 9,0 s. | 150 km/h | 100 kW |
Tesla Model Y Instapper |
€46.990 | 60 kWh | 455 km | 347 pk | 6,9 s. | 217 km/h | 170 kW |
Van dit setje is de instapversie van de Volvo EX30 veruit de goedkoopste, al heb je bij die uitvoering ook de minste range van deze club auto’s. Het topmodel heeft beduidend meer range, maar kost als enige meer dan 50.000 euro. Gelukkig is er een tussen-optie in de vorm van de Extended Range-versie. Deze heeft een vanafprijs van 41.495 euro. Vind je het kopen van een elektrische auto maar eng? Check dan of het private leasen van een EV iets voor je is.