Volvo denkt dat 18-jarigen de nieuwe EX30 kunnen betalen
Volvo denkt kennelijk dat bij achttien- en negentienjarigen het geld tegen de plinten klotst. Want de Zweedse fabrikant gaat er echt van uit dat Generatie Z kapitaalkrachtig genoeg is om een nieuwe elektrische SUV te kopen: de aankomende EX30.
In Göteborg hebben ze grote plannen. Volvo verkocht in 2021 net geen 700.000 auto’s, maar wil groeien naar 1,2 miljoen in 2025. Een grote rol is weggelegd voor de nieuwe EX30, aldus topman Jim Rowan.
Volvo EX30 aantrekkelijk voor jongeren
In een interview met Automotive News zegt hij dat er beter betaalbare Volvo’s aankomen, die zijn gericht op Generatie Z. Volgens Rowan zullen achttien- en negentienjarigen, die hun eerste auto willen kopen, zeker aangetrokken worden door de nieuwe EX30.
Dat wordt een compacte elektrische SUV onder de XC40, die je voor een maandelijkse vergoeding kunt rijden, een beetje zoals Lynk & Co dat aanbiedt. Die flexibiliteit is interessant voor jongeren, aldus Rowan.
Relatief kleine batterij om kosten te drukken
Nou heeft de nieuwe Volvo-baas (hij begon in maart) misschien een iets te rooskleurig beeld van het besteedbaar inkomen van jonge volwassenen, maar het introduceren van een beter te betalen elektrische auto is natuurlijk altijd een goed idee.
De EX30 zal op de markt komen met relatief kleine batterijen om de kosten te drukken. Volvo verwacht dat het model vooral online besteld gaat worden en dan met name op lease-/huurbasis met een flexible contract.
Goedkoper maken elektrische auto’s blijft uitdaging
Rowan geeft toe dat het goedkoper maken van elektrische auto’s een uitdaging blijft, zeker nu de prijzen van grondstoffen torenhoog zijn. Hij heeft zijn hoop gevestigd op nieuwe materialen en een efficiënter design met minder gebruik van chips.