Hoe Volkswagen een elektrische auto van 18.000 euro bouwt
Europese merken lagen te slapen toen Chinese EV-fabrikanten de automarkt bestormden. De Europeanen zijn nu met een tegenoffensief bezig. Zo wil Volkswagen een elektrische auto bouwen voor zo’n 18.000 euro.
Dat de traditionele automerken met een opmars bezig zijn, wisten we al. Eerder somde Manners zes betaalbare EV’s op die de strijd met Chinese merken aan moeten gaan.
Nieuw platform voor betaalbare elektrische auto’s
In dat lijstje staan onder meer de Volkswagen ID.2 en ID.1. Modellen die de Duitsers vanaf 2026 voor respectievelijk 25.000 en 20.000 euro in de markt willen zetten. Toen wij spraken met de CEO, wisten we al te ontfutselen dat die sub-20.000 euro Volkswagen-EV geen keiharde belofte is.
Hoe wil VW dan een elektrische auto voor zo’n 18.000 euro bouwen? Nou, daarvoor ontwikkelt het merk een compleet nieuw platform. Daarvoor wordt bijna een miljard euro uit de kast getrokken. Zo is er een nieuw Chinees ontwikkelingscentrum geopend en wordt verwacht dat deze stap zo’n 2.000 banen zal opleveren.
Volkswagen-EV voor 18.000 euro of renminbi?
De uiteindelijke versie van het platform wordt al tegen 2026 verwacht en is gebaseerd op het MEB-platform dat wel al kennen van bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 (die je nu voordelig als occasion oppikt) en ID.4. Het verschil is dat dit nieuwe platform meer onderdelen lokaal wil vergaren.
‘Elon Musk moet nú de stekker uit de Tesla Cybertruck trekken’
En dan nu het enige nadeel: met lokaal bedoelt Volkswagen ‘uit China’. Voor ons is China misschien niet erg lokaal, maar voor Chinezen wel. De elektrische auto is dan ook bedoeld voor de Chinese automarkt.
Goedkoop elektrisch alternatief
Goed, deze betaalbare EV mag dan aan onze neus voorbij glippen, maar niet getreurd. Renault komt namelijk to the rescue. De Fransozen onthulden recent de elektrische Twingo en bevestigden daarbij dat de elektrische auto minder dan 20.000 euro zal gaan kosten. Een andere optie is deze Chinese EV, die je nu al als betaalbare occasion op de kop tikt.