Volkswagen heeft een nieuwe visie, maar hoe zit het met die naam?
De Amerikaanse tak van Volkswagen veranderde de naam op Twitter, schreef een persbericht over een naamswijziging en bevestigde aan Amerikaanse media dat het merk voortaan de naam ‘Voltswagen’ draagt.
Direct ging de vraag rond: is het een 1 aprilgrap of zou Volkswagen echt haar naam hebben veranderd?
Duitsers maken geen grappen, toch?
Hoewel landgenoot Opel in de reclame voor de Karl verkondigt dat Duitsers geen grappen maken, denken ze hier in Wolfsburg anders over. De grap was zelfs zo goed uitgevoerd dat CNBC aangaf dat de naamswijziging te vroeg was. Eigenlijk had de aankondiging plaats moeten vinden in mei.
https://twitter.com/VW/status/1376868756782219266?s=20
Ondanks de overtuigende berichten is Voltswagen niet geregistreerd bij een patentbureau. Uiteindelijk blijkt dat het dan toch om een 1 aprilgrap te gaan. Bijzonder aan deze grap is dat het 1 april niet eens gehaald heeft.
Geen andere naam voor Volkswagen, wel een andere visie
Hoewel Volkswagen misschien haar naam niet elektrificeert, doet het dit wel met het wagenpark. Het merk kondigde eerder al aan helemaal te stoppen met het produceren van nieuwe brandstofmotoren. Ook Audi stopt met het investeren in confessionele motoren. Of het hele Volkswagen-concern geen nieuwe brandstofslurpers meer gaan produceren is nog onduidelijk, maar de grootste speler heeft de stap in ieder geval gezet.
https://www.manners.nl/volkswagen-id-3-test/
Het geld dat Volkswagen bespaart door geen nieuwe brandstofmotoren meer te ontwikkelen gaat door naar de EV-afdeling van het merk. Het uiteindelijke doel is iedereen elektrisch te laten rijden.
Nog niet voor iedereen weggelegd
Met de ID.3 en ID.4 spreekt het merk al een grote doelgroep aan, maar deze auto’s nog niet voor iedereen haalbaaar. De goedkoopste ID.3 kost namelijk zo’n 31.000 euro en de ID.4 is vanaf ongeveer 47.000 euro te bestellen.
Hoewel de naam van Volkswagen dus hetzelfde is gebleven, is de visie van het merk nieuw en belichaamt de grap op welk punt de Wolfsburgers in de EV-ontwikkeling staan.