Alrik de Jong
Alrik de Jong Auto's & Motoren 9 sep 2024
Leestijd: 2 minuten

Volkswagen staat op instorten en nu is het geen sjoemelsoftware

Terwijl de Chinese automerken oprukken, happen traditionele autobouwers naar adem. Het ooit zo betrouwbaar geachte Volkswagen staat op instorten.

Het emissieschandaal, ook wel de dieselgate genoemd, is al bijna weer tien jaar geleden. In 2015 werd de sjoemelsoftware van Volkswagen ontmaskerd, waarmee uitstootcijfers werden gemanipuleerd voor een betere positie in de markt. Er werd gevreesd voor een ondergang van de autobouwer, maar de Duitsers krabbelden zich er weer bovenop. Wel was er grote imagoschade, vooral vanwege de ontkennende houding.

Situatie Volkswagen ‘alarmerend’

Of die imagoschade nog steeds invloed heeft op de verkoop, is moeilijk te zeggen. Feit is dat het bedrijf uit Wolfsburf in zwaar weer verkeert. De situatie bij het Duitse autoconcern Volkswagen is “alarmerend” en “er zijn grote veranderingen nodig om het voortbestaan van het bedrijf te verzekeren”. Dat heeft topman Oliver Blume geschreven in een commentaar voor de krant Bild.

Volkswagen maakte begin vorige week bekend te overwegen om voor het eerst fabrieken in Duitsland te sluiten als gevolg van overcapaciteit door een zwakkere autoverkoop in Europa. Die plannen en de dreiging van grootscheeps banenverlies hebben tot grote onvrede geleid bij het personeel. Woensdag hield het bedrijf een bijeenkomst op het hoofdkantoor in Wolfsburg om werknemers bij te praten over de bezuinigingsplannen. Daar werd geprotesteerd door het personeel.

Concurrentie uit China en coronaschade

Maar volgens Blume is de Europese autoverkoop nog lang niet hersteld van de coronacrisis en komen er ook steeds concurrenten uit Azië op de markt. “De taart wordt kleiner en we hebben meer gasten aan tafel”, aldus de topman die spreekt van grote uitdagingen voor de Europese auto-industrie.

Blume geeft wel aan toegewijd te zijn aan de Duitse thuismarkt voor de autoproductie. Volgens hem is Volkswagen voor generaties een belangrijke werkgever geweest en moet dat zo blijven. “We hebben werknemers van wie de grootvaders ook bij Volkswagen hebben gewerkt. Ik wil dat hun kleinkinderen dat ook kunnen.” Volkswagen telt ongeveer 120.000 werknemers in eigen land.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.