Vliegmaatschappij heeft primeur met bedden in economy class
De vliegtuigmaatschappij Air New Zealand bouwt stapelbedden in zijn vliegtuigen. Daarvoor hoef je niet business class te vliegen. Juist ‘gewone’ mensen kunnen gebruik maken van ‘Skynest’ in economy class.
Air New Zealand wil dat mensen genieten van een dutje tijdens een vlucht. Daarom bouwt de vliegmaatschappij stapelbedden in zijn vliegtuigen en noemt het concept Skynest. Er passen zes mensen in.
Skynest: languit slapen in economy class
Als je op een vlucht zit van ruim zeventien uur kun je binnenkort lekker vier uren slapen op een stapelbed. Dat maakt vliegen toch een stuk comfortabeler. Hoewel de bedden twee meter lang zijn, is het toch een krappe bedoening; ze zijn 58 centimeter breed. Skynest wordt ingezet op vluchten van Auckland naar New York en terug.
Je hoeft niet meteen stinkend rijk te zijn: de bedden zijn bedoeld voor economy class. Je moet daar natuurlijk wel een extra duit voor betalen. En er is een limiet aan je slaaptijd: de bedden zijn tot maximaal vier uren te boeken.
De stapelbedden worden ingebouwd op lange vluchten van 17+ uur van Air New Zealand. De acht omgebouwde Boeing 787-9 Dreamliners gaan in 2024 vliegen. Het kost echter wel wat ruimte voor de rest van de passagiers: vijf rijen van de economy class moeten ervoor weggehaald worden.
Vliegende schone bedden
In tegenstelling tot hot bunks, zoals men warme bedden noemt in het leger, en voornamelijk marine, worden de bedden direct verschoond. In het leger mag je letterlijk in een warm bedje kruipen van je voorganger. Dat is dus aan boord van deze vliegtuigen niet nodig.
https://youtu.be/BqOFJCMgs9k
Ook hebben de ‘pods’ een gordijn, een USB-poort en ventilatie.
Air New Zealand zorgt voor kalmte
De pods mogen alleen geboekt worden door economy class en premium economy-leden. Niet verwonderlijk, aangezien business class-reizigers zo’n beetje al een eigen bed, de luxe van een kaasplankje en een glas goede whisky hebben.
Je krijgt voor het geld dat je betaalt voor een economy class-bed geld wel een bijzondere behandeling. “We proberen onze klanten te helpen met slapen”, zegt Leanne Geraghty, marketing manager van Air New Zealand. “Er is een sfeer van kalmte door middel van belichting, een slaapritueel, thee, gezondere maaltijden en slaapkleding dat ademt.”
‘Nieuwe manier van vliegen’
De CEO van Air New Zealand is blij met het besluit: “Het verandert de manier waarop we vliegen in economy class”, aldus Greg Foran. “We hebben ons gefocust op slaapcomfort en het welzijn van passagiers, zodat ze goed uitgerust ter plaatse komen.”
De vliegtuigen worden in eerst instantie ingezet op vluchten van Auckland naar New York. Hoeveel een tukje van vier uren kost, is nog niet bekend.