Deze vintage BMW is de ultieme occasion voor échte liefhebbers
We stevenen af op een wereld vol elektrische auto’s. Dat betekent dat je nu nog kan genieten van een old school 80s-auto. Op de tweedehandsmarkt zijn veel leuke auto’s te vinden. Denk bijvoorbeeld aan de vintage BMW E30. De ultieme occasion voor échte autoliefhebbers
Dit model is de tweede generatie van de BMW 3-serie en is tussen 1982 en 1994 gebouwd, waarna hij werd opgevolgd door de E36, een typische jaren 90-auto. Als je in de markt bent voor een leuke, ouderwetse en compacte occasion die je doet smachten naar het verleden, dan ben je bij de BMW E30 aan het juiste adres.
Typische jaren 80-occasion
Met zijn hoekige design, ronde koplampen en simpele interieur is de BMW E30 een typische 80’s wagen. De raamslingers en geur van de ietwat rijk lopende motor doen je terugverlangen naar the good old times.
Want vroeger was alles beter, toch? Niet helemaal. Een vintage auto zoals deze BMW E30 kent ook gebreken. Zo wil je absoluut niet over de kop slaan in deze auto. De charmante, dunne raamstijlen knakken bij de eerste daklanding als ongekookte spaghettislierten, waarna het je nek is die de rest van de impact zal moeten absorberen.
Beste Volvo ooit gemaakt nu te koop als spotgoedkope occasion
Maar goed, dat zul je op de koop toe moeten nemen. Het rijplezier van deze ouderwetse BMW maakt een hoop goed. Onder de motorkap van deze occasions vind je vier- en zescilinders. De vierpitters waren in de beginjaren zelfs nog voorzien van carburateur. Lekker ouderwets, een lekkere geur, maar minder lekker om in de winter te starten.
Hoe zit dat toch met al die BMW-typenamen?
De zescilinders kwamen in verschillende grootten, maar het is de 2.5-liter zes-in-lijn die je het liefst wil hebben. Deze blokken werden geleverd in de BMW 325i. Hè, nog een modelnaam voor deze auto? Ja, het is de generatie E30 van de BMW 3-serie, met als typenaam 325i. De ‘3’ staat voor 3-serie, de ‘25’ voor de 2.5-liter motor en de ‘i’ voor injectie, wat het in het geval van BMW een benzine-uitvoering maakt.
Helaas zijn originele BMW 325i-occasions de laatste jaren vrij prijzig geworden. Iedereen wil deze variant hebben, zo ook yours truly. Vijf jaar geleden, toen ik mijn BMW E30 kocht, hingen er echter ook al behoorlijke prijskaartjes aan. Om die reden kocht ik een 316 (al rijd ik inmiddels in de beste Volvo ooit gemaakt). Inderdaad, een 3-serie met 1.6-liter motor. De ‘i’ was niet eens aanwezig, omdat het een viercilinder met carburateur betrof, dus zonder injectie. Wel hunkerde ik naar die grote, rauwe en zelfs ietwat schel klinkende zespitter.
In Duitsland vond ik het gewilde motorblok. Ik trommelde twee goede vrienden op en paar dagen flink sleutelen later was de harttransplantatie een feit. Mijn E30 had nu de felbegeerde 2.5-liter zescilinder met 171 pk onder de kap. Die motor, in combinatie met zijn handbak, het later ingebouwde sperdifferentieel en zijn vederlichte gewicht maken het een ontzettend speelse auto.
De BMW E30 als occasion
Het is om die reden dat BMW E30 een enorm populair model is in de race-, rally- en driftsport. Helaas worden ze daarbij geregeld in de prak gereden, wat de prijs van occasions nog verder stuwt. De begeerlijke 3-series beginnen bij zo’n 5.000 euro. Vaak krijg je daar gratis roest bij, de grootste kwaal waar je als occasionshopper bij deze modellen op dient te letten. Een degelijke 325i-occasion kost je al gauw meer dan 10.000 euro en de vraagprijzen lopen op tot ver boven de 20.000 euro.