Viaplay-miljoeneninjectie is slecht nieuws voor veel Formule 1-fans
Er werd al feest gevierd door veel Formule 1-fans, maar misschien iets te voorbarig. Voorlopig is Viaplay, dat vanaf het begin al ladingen kritiek krijgt van die fans, gered. Komend seizoen zal je daar (of via F1 TV Pro) de F1 dus gewoon nog moeten streamen.
Vergeten we nog bijna deze gratis F1-streams, maar een echte fan kijkt natuurlijk het liefst volgens de officiële kanalen voor de optimale kwaliteit. En voor veel fans gaat dat alleen op met Olav Mol als commentator. Een beetje bekrompen natuurlijk, maar de prijs voor het abonnement is eveneens een groot kritiekpunt. Goed, we dwalen nu al af richting grindbak.
Streamingdienst Viaplay, bekend van de Formule 1-uitzendingen in Nederland, lijkt voorlopig dus gered. Het bedrijf heeft goedkeuring gekregen voor een reddingsplan van zowel schuldeisers als de eigen aandeelhouders. Daardoor blijven de aandeelhouders zitten met aandelen die vrijwel niks meer waard zijn, maar kunnen er tegelijk schulden worden weggestreept en stroomt er weer nieuw geld naar het bedrijf.
277 miljoen euro voor Viapplay
Afgesproken is onder meer dat CANAL+, eigendom van het Franse mediaconcern Vivendi, en de Tsjechische investeringsmaatschappij PPF een gezamenlijk belang krijgen van 58,6 procent in Viaplay. Met een gerichte aandelenuitgifte voor die twee investeerders is omgerekend zo’n 277 miljoen euro gemoeid. De maatregelen moeten helpen om Viaplay weer te laten groeien en winstgevend te maken.
Het in Stockholm gevestigde bedrijf maakte afgelopen zomer al bekend zich terug te trekken uit veel andere landen dan Nederland en flink te gaan reorganiseren. De pas aangetreden topman Jørgen Madsen Lindemann zei zich zorgen te maken over de kosten voor veel programma’s. De omzet steeg weliswaar, maar niet hard genoeg om alle toekomstige betalingen te kunnen doen. Het bedrijf moest daarom in gesprek met geldschieters. Nadat dit bekend werd, kelderde de beurskoers flink. Vergeleken met de piek van de koers in augustus 2021 zijn de aandelen zelfs 98 procent in waarde gedaald.
Waar gaat de Formule 1 naartoe in 2025?
Alsnog lijkt de kans groot dat het Formule 1-seizoen voor Viaplay het laatste wordt, al is dat nog niet zeker. Maar waar gaan de peperdure uitzendrechten dan naartoe? Aanvankelijk leek Ziggo de favoriet, en daar zouden F1-fans maar al te blij mee zijn, te weten dat de Olav Molletjes van deze wereld dan weer wekelijks te horen zijn. Gratis zelfs, voor Ziggo-abonnees, en dat zijn er nogal wat. Ware het niet dat er met CANAL+ nu een serieuze concurrent bij is gekomen.
Met CANAL+ van de regen in de drup?
Sinds december 2023 is CANAL+ nieuwe ambities terug in het Nederlandse streaminglandschap. Het is een partij met veel geld en over de hele wereld 25 miljoen abonnees. Niet voor niets investeert het bedrijf achter CANAL+ in Viaplay, dat in 2024 de Formule 1-uitzendrechten bezit. Gaan we dan van het ene naar het andere dure streamingabonnement of wordt het gewoon weer good old Ziggo? We wachten in diepe vrees af.