BTW-regel op e-auto zet Nederland in schaduw van Noorwegen
Nergens ter wereld worden zoveel elektrische auto’s verkocht als in Noorwegen, procentueel bijna drie keer zoveel als in Nederland. In dit artikel bekijken we hoe de Noren dit hebben geflikt én hoe de zaken er in de rest van de wereld voor staan.
Noorwegen werd schathemeltjerijk door olie en andere grondstoffen, maar onderscheidt zich tegenwoordig als wereldwijde koploper in de transitie naar elektrisch rijden. Van alle verkochte auto’s in 2023 bestond 93 procent uit EV’s. De Noren verwachten dat er binnen een jaar meer elektrische auto’s dan benzineauto’s in het land rijden.
Gunstige BTW-regel op elektrische auto in Noorwegen
Al in 2016 sprak de Noorse regering de ambitie uit dat de autoverkoop in 2025 voor 100 procent uit EV’s moest bestaan. Met 93 procent in 2023 lopen ze aardig op schema. De drie meest verkochte EV’s in Noorwegen zijn de Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 en de Volkswagen ID.3.
De verkoop van EV’s wordt afgedwongen door belastingmaatregelen. Wie een elektrische auto aanschaft, betaalt over de eerste 42.779 euro geen BTW. Bij andere auto’s bedraagt dit 25 procent van de verkoopprijs. Daarnaast heft de overheid over de aanschaf van benzine- en dieselauto’s een extra milieutax, die hoger wordt naarmate de auto meer uitstoot. Tot slot betalen EV’s op tolwegen maar 70 procent van de normale prijs en op het veerpont maar de helft. Beide kom je in Noorwegen regelmatig tegen, dus ook dit tikt aardig aan.
Momenteel rijden er 680.000 elektrische auto’s in Noorwegen rond, tegenover 770.000 benzineauto’s. Dit jaar nog zal de EV de benzineauto aflossen als op één na meest voorkomende auto. De dieselauto blijft nog even op één, want daar rijden er meer dan een miljoen van door Noorwegen.
Nederland scoort hoog in percentage verkochte EV’s
Als we kijken naar de autoverkoop in de rest van de wereld, zien we dat geen enkel land ter wereld Noorwegen kan bijbenen. Buurland Zweden komt nog het dichtst in buurt. Hier bestaat inmiddels 60 procent van de autoverkoop uit elektrische auto’s.
China pakt de vierde plek met 37 procent en meteen daarna volgt Nederland met 35 procent. Het Nederlandse kabinet heeft bepaald dat er vanaf 2025 geen subsidie meer verkrijgbaar is voor elektrische auto’s. Wat dit met de verkoop gaat doen, is de vraag. In onderstaande tabel zie je per land hoeveel EV’s er in totaal zijn verkocht, hoeveel EV’s er in 2023 werden verkocht als percentage van de totale autoverkoop én hoeveel procent van alle auto’s inmiddels elektrisch is.
Land | Aantal verkochte EV’s totaal | Percentage EV’s van autoverkoop in 2023 | Percentage EV’s op de weg in 2023 |
---|---|---|---|
China | 21.800.000 | 37% | 7,6% |
Europa | 11.200.000 | 24% | 3,8% |
Verenigde Staten | 4.00.000 | 9,5% | 2,1% |
Duitsland | 2.500.000 | 24,6% | 5,4% |
Verenigd Koninkrijk | 1.580.000 | 24% | 5% |
Frankrijk | 1.570.000 | 25% | 4,1% |
Noorwegen | 900.000 | 93% | 29% |
Nederland | 700.000 | 35% | 8,3% |
Zweden | 560.000 | 60% | 11% |
Zuid-Korea | 553.000 | 7,9% | 2,4% |
Canada | 550.000 | 13% | 2,3% |
Japan | 540.000 | 3,6% | 0,8% |