‘Verkeersboetes in Nederland fors omhoog, geen genade om koopkracht’
De verkeersboetes in Nederland moeten fors omhoog, als het aan het kabinet ligt. Dat meldt de De Telegraaf. Daarbij wordt onder meer de gevaarlijkste gewoonte in het verkeer aangepakt.
Die gevaarlijkste verkeersgewoonte is ondanks allerlei campagnes alleen maar toegenomen. Dat bleek uit eerder onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), in opdracht van Interpolis. Dan hebben we het natuurlijk over het gebruik van een telefoon achter het stuur. “Het telefoongebruik is in 2021 ten opzichte van 2019 significant toegenomen”, aldus het SWOV in april dit jaar.
‘Verkeersboetes in Nederland moeten fors stijgen’
Minister Dilan Yeşilgöz neemt wat dat betreft geen halve maatregelen. Maar er wordt meer aangepakt dan alleen telefoongebruik. Ze is van plan om de verkeersboetes voor veelvoorkomende overtredingen komend jaar met zo’n 8,6 procent te verhogen. Bekeuringen stijgen altijd mee met de inflatie en Yeşilgöz is niet van plan om dit jaar een uitzondering te maken nu die uitzonderlijk hoog is.
Als de voorstellen van Yeşilgöz worden aangenomen, dan gaat bijvoorbeeld door rood rijden met de auto de bestuurder 280 euro kosten. Nu is dat nog 250 euro, exclusief administratiekosten.
Bellen of appen achter het stuur
Verkeersboetes voor bellen of appen achter het stuur gaan omhoog van 350 naar 380 euro. Wie zijn telefoon gebruikt tijdens het fietsen, riskeert volgens de voorstellen van Yeşilgöz een bekeuring van 150 euro, waar dat nu nog 140 euro is. De prijsverhogingen zijn, zoals jij met je rekenknobbel waarschijnlijk direct al ziet, niet precies 8,6 procent. Verkeersboetes worden namelijk afgerond.
Volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid is het niet onrechtvaardig om de prijzen op te krikken, terwijl het leven toch al zo duur is. “Zolang je je aan de regels houdt, hoef je de kosten ook niet te maken”, zegt een woordvoerster. De verkeersboetes laten zoals ze waren, zou bij de huidige hoge inflatie bovendien betekenen dat ze vergeleken met de normale kosten voor het levensonderhoud “in feite goedkoper” worden.
Wel een maximum voor sommige boetes
Wel is ervoor gekozen om sommige verkeersboetes niet boven de 450 euro uit te laten komen. Daarna vallen ze namelijk onder het strafrecht, in plaats van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. Die wordt ook wel de wet Mulder genoemd. Minister Yeşilgöz stuurt het voorstel naar de Tweede Kamer in een voorhangprocedure. De Raad van State moet er nog naar kijken en ook de Kamer zelf kan er ook nog een stokje voor steken.
Lees ook hoe snel Nederlanders écht rijden sinds de maximum snelheid van 100 kilometer per uur.