Martyn de Jong
Martyn de Jong Kapsels & Baarden 22 okt 2017
Leestijd: 5 minuten

Veelvoorkomende fouten van mannen bij de barbier

Net als restaurants hebben ook barbershops bepaalde gedragscodes. Soms is het alleen lastig inschatten wat nou wel of niet hoort, gezien de casual sfeer die er hangt. Wij spraken daarom met Joshua Onclin a.k.a De Baard Guru, over de meest voorkomende fouten die je bij de barbier kunt maken.

Eerder hielp Joshua je al met een ‘masterclass baardverzorging’.

https://www.manners.nl/de-baard-guru-baardverzorging/

‘Het zal je verbazen hoeveel mannen binnen komen draven en verwachten dat het werk meteen stil wordt gelegd om hen van dienst te zijn’, vertelt Joshua. ‘Beginnen met een vriendelijke begroeting, ook aan de andere klanten, wordt zo vaak vergeten’. Een simpele ‘goeiemiddag’ volstaat doorgaans al en maakt een wereld van verschil qua entree.

Daarnaast wordt het niet op prijs gesteld als je druk uitoefent op een barbier omdat jij toevallig een iets te strakke planning hebt. Barbiers zijn zelf al druk genoeg en hebben weinig zin (en tijd) om zich op te laten jagen door jouw volgende afspraak.

‘Kom als je tijd hebt. Of kom niet. Haast past eenmaal niet in een barbershop. Ik wil goed werk leveren en dat kan niet als jij om de haverklap zenuwachtig op je telefoon zit te kijken hoe laat het is. Jij wil toch ook dat het goed zit?’.

Onrealistische verwachtingen

Barbiers vinden het fijn als je weet wat je wilt qua kapsel. Al zijn er soms wel grenzen aan wat mogelijk is.

‘Als jij met een foto van David Beckham op je telefoon aan komt zetten kan ik je niet garanderen dat dat is hoe je straks de deur uit gaat’.

Ieder haar is anders en hoe het bij Becks valt, is niet alleen een kwestie van hoe het geknipt en gestyled is. ‘Je hoeft maar net een andere kruin te hebben dan jouw voorbeeld en dan houdt het al op’. Wees daarom een beetje flexibel qua verwachtingen en bespreek goed of wat jij wil ook echt mogelijk is; voordat je teleurgesteld de deur uit loopt.

Vertrouw op je barbier

‘Je moet mij kunnen vertrouwen dat ik met een goed resultaat kom, zelfs al zeg je vooraf geen woord over hoe je het wilt hebben’. Kun je dit niet bij jouw barbier, dan mag je jezelf ten zeerste afvragen of je dan wel bij de juiste zit. Een echte barbier heeft genoeg ervaring om te weten dat hij je niet als een 90’s popster de straat op moet sturen.

Barbieren is één van de zuiverste definities van ambacht en vakmanschap. Weet daarom dat barbier geen flauw bijbaantje is maar een volwaardig beroep. Eentje waar jouw barbier ontelbare uren in heeft gestopt door eindeloos te oefenen en in de leer te gaan bij andere vakmannen.

‘Laatst vroeg een klant mij of ik er nog iets naast deed qua werk. Dan begrijp je in mijn ogen niet wat het beroep inhoudt. Barbier zijn is niet iets wat je af en toe tussendoor kunt doen. Het is puur vakmanschap en een mooi beroep, maar wel kei- en keihard werken, 6 dagen in de week. Bijbaantje? Dacht het niet’ .

In barbershops wordt veel gelachen en gelold, waardoor sommige klanten af en toe verder kunnen gaan dan gepast is. ‘Ik vind het prima en zelfs leuk om over vrouwen te praten; maar ik hoef echt niet uitgebreid in detail te horen hoe jij een scharrel compleet uit elkaar hebt getrokken gisternacht’, vertelt Joshua met een ietwat moeilijke blik.

‘Ook in barbershops is de gentlemen’s code van toepassing. Dus haten en schelden op andere klanten, mensen, rassen, politici of wat dan ook, is simpelweg niet oké. Bewaar dat maar voor privésferen’.

Liegen over het eindresultaat

Hoe goed jouw barbier ook is, het kan een keer gebeuren dat jouw kapsel net iets anders uitpakt dan je had gehoopt. Volgens Joshua zullen de meeste mannen echter niet eerlijk durven te zeggen dat ze ontevreden zijn. ‘Dan gaan ze liever naar een andere barbier om te zeuren; in plaats van hun eigen barbier de kans te geven om het op te lossen. Ik snap dat nooit. Wees gewoon eerlijk en zeg wat er beter kan. Wij barbiers zijn pas blij als jij ook tevreden bent’.

‘Er zijn barbershops waar vrouwen niet eens naar binnen mogen’, vertelt Joshua. ‘Maar zelf heb ik dat nooit echt begrepen. Iedereen moet van ambacht kunnen meegenieten. Ik zou nooit ergens binnenstappen waar mijn dame niet mag komen. In mijn zaak is elke vrouwelijke +1 daarom welkom, mits zij zich kan gedragen natuurlijk’.

Wat barbiers namelijk niet kunnen waarderen, is als de vrouwelijke wederhelft zich met het knipproces bemoeit. Of dat zij de barbier vertelt wat hij anders moet doen. Eén opmerking als ‘Dáár mag nog wel iets vanaf’, en het bloed bij de barbier begint al te koken. ‘Het is prima als je vriendin mee wilt, alleen laat mij gewoon m’n werk doen, zonder bemoeienissen of oordelen’.

Tot slot: Is het erg als klanten stil zijn tijdens het knippen?

‘Nee joh, dat is helemaal niet erg. Je moet gewoon doen waar jij je fijn bij voelt. Soms ben je misschien niet in de mood om te praten en dat is geheel oké. Klanten hebben vaak het gevoel dat ze de tijd vol moeten praten, maar dat kan soms juist vermoeiender zijn. Barbiers zijn zelf ook niet altijd in de mood dus het blijft altijd een kwestie van aftasten’.

Volg De Baard Guru hier op Instagram.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.