Vattenfall duikt onder prijsplafond, maar klanten zijn woedend
Energiemaatschappij Vattenfall duikt met een nieuw contract net als veel concurrenten onder het prijsplafond. Althans, voor nieuwe contractafnemers. Bestaande klanten zijn dan ook woedend.
Het prijsplafond voor gas en stroom in 2023 is door de Nederlandse overheid bedacht om financiële verlichting te bieden voor de energierekening. Tot een jaargebruik van 1200 kuub gas en 2900 kWh aan stroom gelden vaste prijzen van 1,45 euro per m³ gas en 0,40 euro per kWh stroom. Daarboven geldt gewoon de hogere marktprijs, die dus per energieleverancier, contract en periode kan verschillen. Maar steeds meer energieleveranciers duiken nu onder het prijsplafond met een nieuw jaarcontract, een trend die door Energiedirect is ingezet.
Vattenfall onder prijsplafond voor nieuwe klanten
Vattenfall heeft deze week een verlaging van 10 cent per kilowattuur aangekondigd op de stroomprijs. Gas wordt 50 cent per kuub goedkoper, waardoor de nieuwe tarieven onder het prijsplafond komen te liggen. Saillant detail: de verlaging geldt alleen voor nieuwe klanten.
De tarieven vanaf 1 april 2023
Bestaande klanten van Vattenfall moeten het doen met de prijsverlaging die al was aangekondigd vanaf 1 april, maar zitten nog boven het prijsplafond. Het verschil tussen hen en de nieuwe aanwas is behoorlijk, zoals je in de onderstaande tabel ziet.
Energiesoort | Bestaande klanten | Nieuwe klanten |
---|---|---|
Stroom per kWh (enkeltarief) | € 0,481 | € 0,378 |
Gas per kubieke meter | € 1,831 | € 1,331 |
Kleine nuance: Vattenfall wijzigt zijn tarieven ieder kwartaal, dus allicht profiteren bestaande klanten vanaf 1 juli 2023 wel van prijzen onder het prijsplafond voor gas en stroom.
Bestaande klanten zijn woedend
Feit is dat alleen het signaal bestaande klanten al behoorlijk boos heeft gemaakt. Zo regent het klachten over Vattenfall bij Energievergelijk.
“Rechtsongelijkheid kan echt niet. Hier moet actie op worden genomen. Waar blijven de juristen”, reageert vaste klant Gerrit. “Ik vind dit schandalig. Ze moeten iedereen hetzelfde behandelen, dus prijsverlaging voor iedereen. Ik ben al klant sinds januari 1980, maar begin er nu aan te denken om toch maar een andere leverancier te zoeken”, aldus vaste klant Gerben. “Dit is belachelijk! Hoe kun je trouwe klanten zo afpersen. Juist die zou je moeten belonen. Als ze deze maand dit niet veranderen, stap ik over en zien ze mij nooit meer terug”, vult Sophie aan. Dit is het topje van de ijsberg aan boze klanten.
Vattenfall mag dan voor nieuwe klanten behoorlijk onder het prijsplafond duiken, het is daarmee nog altijd niet de goedkoopste energieleverancier. Bekijk het overzicht van alle energieleveranciers en de prijzen.