De Tesla Cybertruck-fails uit het datalek dat alles op straat legde
De Tesla Cybertruck moet nog in productie gaan, maar er is nu al genoeg om te doen. Al helemaal nadat een klokkenluider een intern rapport van zo’n 100 gigabyte uitlekte aan de Duitse krant Handelsblatt.
In de documenten die niet voor de buitenwereld bestemd waren, staat onder meer een reeks aan klachten. Zo zijn in het rapport duizenden klachten te vinden over Tesla’s rij-assistentiesystemen, klaagden 1.500 mensen over de remmen en waren zo’n 2.400 mensen niet te spreken over plotse en onbedoelde acceleratie van hun Tesla.
Tesla Cybertruck-design barst van problemen
In het rapport van Tesla, dat stamt uit begin vorig jaar, zijn ook de bevindingen van een pre-productiemodel genoteerd en die zijn niet mals. Bijna 2,5 jaar geleden had de Tesla Cybertruck al in productie moeten gaan. Aan die doelstelling is Tesla een beetje voorbijgeschoten. De productieband staat nog altijd stil, al lijkt daar spoedig verandering in te komen.
De vermoedelijke reden dat de Tesla Cybertruck constant uitgesteld wordt, is terug te vinden in het uitgelekte rapport. Het merkwaardige ontwerp van Tesla’s pick-up brengt de nodige problemen met zich mee, zo blijkt uit het datalek.
In het datalek valt te lezen dat een van de ingenieurs versteld staat van het feit dat Tesla nog al wat moeilijkheden ondervindt met de auto. Het was bijvoorbeeld lastig de auto water- en luchtdicht te krijgen. Een flink probleem, want je kunt klanten natuurlijk geen lekkende auto met veel windgeruis voorschotelen.
Onprettig rijgedrag
Nog erger is dat ook het rijgedrag verre van optimaal lijkt te zijn. Het rapport stelt dat de Tesla Cybertruck onprettig weggedrag vertoont, enorm overhelt in bochten en veel trilt. Niet iets wat je mag verwachten van een premium pick-up. Buiten dat lieten ook de remmen te wensen over. Remmerij is overigens nooit Tesla’s forte geweest.
De goedkoopste elektrische auto ter wereld en wat je ervoor krijgt
Het aparte design van de Tesla Cybertruck – dat lijkt te zijn veranderd bij een model dat op straat is gespot – lag aan veel van deze problemen ten grondslag. Zoals vermeld gaat dit uitgelekte rapport, dat inmiddels al bijna anderhalf jaar oud is, over een pre-productiemodel van de pick-up. Op korte termijn start het productieproces, wat doet vermoeden dat Tesla deze kinderziekten heeft weten te verhelpen. Althans, dat is te hopen voor de 375.000 mensen aan wie Elon Musk jaarlijks een Tesla Cybertruck hoopt te slijten. Veel van hen kennen we nu overigens dankzij dit datalek.
Datalek legt alles op straat
Uiteraard bestaat het gigantische datalek van Tesla uit meer dan de klachtenregen en eerste bevindingen van de Tesla Cybertruck. Er is veel meer naar buiten gekomen, waaronder burgerservicenummers van talloze medewerkers en zelfs die van Elon Musk himself. Meer over de uitgelekte documenten lees je hier.