Een tweedehands Volkswagen Polo kopen? Dit is wat je moet weten
Het kopen van een nieuwe auto is niet iets dat je zomaar even doet. Zeker niet als je voor tweedehands gaat. Je wilt tenslotte niet je zuurverdiende euro’s uitgeven aan een auto die je vervolgens alleen maar ellende bezorgt. Daarom gaan wij je helpen bij het vinden van je nieuwe occasion. Iedere week bespreken we een populaire tweedehands auto en vertellen we je precies waar je op moet letten. Met deze week de Volkswagen Polo V.
De Volkswagen Polo V
De Volkswagen Polo is door de jaren heen veranderd van het kleine broertje van de Golf naar een volwassen auto op zich. De eerste generatie werd geïntroduceerd in 1975 en we zijn onderhand al bij de zesde generatie. In 2009 introduceerde Volkswagen de vijfde generatie van het populaire model. De Volkswagen Polo V komt geregeld in het Nederlandse straatbeeld voor, met name als driecilinder BlueMotion. Dit vanwege de 14 procent bijtelling die de Polo toen met zich mee bracht. Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands Polo?
Aandrijflijn
De Volkswagen Polo won in 2010 de ‘Car Of The Year’ prijs. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de beste nieuwe auto van dat jaar. Deze prijs is volledig terecht, de Polo biedt comfort, ruimte en oogt strak. De Volkswagen Polo werd met een driecilinder en een viercilinder geleverd in zowel benzine als diesel.
De BlueMotion uitvoering is populair in Nederland en dit zie je ook terug in het tweedehands aanbod. De krachtigste driecilinder benzine BlueMotion levert een stevige 110pk. Er zijn minder dieselmotoren beschikbaar voor de Polo en de krachtigste levert 105 pk.
De Polo zie je op de occasionmarkt voornamelijk als handgeschakelde vijf of zesbak. Er was ook een automaat beschikbaar met dubbele koppeling (DSG). Deze zorgde met name in de vroege Polo’s voor problemen. Mits de automaat technisch goed is, biedt de DSG zeventraps automaat wel veel comfort. Dankzij de transmissie met dubbele koppeling merk je niks van het schakelmoment en wordt de aandrijving niet onderbroken.
Aandachtspunten
De Polo was helaas niet zonder gebreken. De DSG-transmissies van met name de vroege modellen zijn niet foutloos. De DSG-automaten zijn gevoelig en dus is het belangrijk om goed te controleren of deze soepel en probleemloos schakelt. Mocht de TSI (benzine) motor een ratel geven is er een grote kans dat de kettingspanner kapot is. Deze ratel is dan met koude motor te horen en als deze kapot is ben je ver van huis.
Gelukkig zijn er veel Polo’s onder de garantie gerepareerd, kijk dus in de onderhoudshistorie of dit gebeurd is! Verder willen de benzinemotoren van de Volkswagen Groep nog weleens olie verbruiken, geen overbodige luxe om de olie zo nu en dan even te pijlen.
De dieselmotoren zijn over het algemeen betrouwbaarder dan de benzine uitvoeringen. Wel zijn er af en toe problemen met de EGR-klep en dit is vaak te danken aan veel korte ritjes. Een diesel kopen die weinig kilometers heeft gelopen voor de leeftijd van de auto is lang niet altijd een goed teken. De remmen willen nog weleens sneller slijten dan normaal. Trillen de remmen? Dan zijn de schijven waarschijnlijk krom.
Aanschaf
Een Volkswagen polo schaf je al aan vanaf ongeveer 5.000 euro. Verwacht voor dit geld geen jong-gebruikte ‘Highline’ editie maar een kale diesel met meer dan twee ton op de teller. Een nette Polo kost ongeveer vier duizend euro meer. Niet gek voor een strak ogende auto die zich ‘Car Of The Year’ mag noemen!
Een tweedehands auto kopen
Mocht je daadwerkelijk op zoek zijn naar een tweedehands auto, let dan goed op. Niet iedereen is te vertrouwen en daarom is het belangrijk om te weten waar je op moet letten. Wij hebben hier zes essentiële dingen op een rijtje gezet en vertellen je hier waarom je niet blind moet afgaan op de kilometerstand. Tot slot kun je hier lezen hoe je voorkomt dat je te veel betaalt voor een tweedehands auto. You’re welcome!
Toch geen tweedehands Volkswagen Polo kopen?
Ben je toch niet zeker over deze Duitse bolide? Misschien past een Renault Clio dan beter bij je. Of wat dacht je van een Volvo V40?