Een tweedehands Ford Focus kopen? Dit is wat je moet weten
Het kopen van een nieuwe auto is niet iets dat je zomaar even doet. Zeker niet als je voor tweedehands gaat. Je wilt tenslotte niet je zuurverdiende euro’s uitgeven aan een auto die je vervolgens alleen maar ellende bezorgt. Daarom gaan wij je helpen bij het vinden van je nieuwe occasion. Iedere week bespreken we een populaire tweedehands auto en vertellen we je precies waar je op moet letten. Met deze week de Ford Focus.
De Ford Focus 3
De derde generatie Ford Focus is een auto die veel in het straatbeeld voorkomt. De compacte Ford was er als eerste in het C-segment met een driecilinder motor en daarmee zijn tijd vooruit. In 2012 zijn er meer dan een miljoen mensen eigenaar van de Ford geworden en daarmee was het de meest verkochte auto wereldwijd. Wat maakte de 3e generatie Focus een succes en waar moet je op letten bij aanschaf van een Focus als occasion?
Aandrijflijn
De Ford Focus 3 werd geproduceerd tussen 2011 en 2018. Er was een zeer breed gamma aan motoren beschikbaar. Vier en driecilinder benzinemotoren tussen de 85 en 182 pk en viercilinder diesels tot 185 pk (ST en RS-modellen buiten beschouwing gelaten). Het tweedehands aanbod bestaat voornamelijk uit benzinemotoren in combinatie met een handgeschakelde transmissie.
In de Focus gaf Ford je de optie om voor een Ecoboost motorblok te kiezen. Deze Motoren zijn ontwikkeld met als doel om zuinig en milieuvriendelijk te kunnen rijden. De 1.0 liter driecilinder met 125 pk is een technisch hoogstandje. Zuinig, lage uitstoot en met een sprinttijd van 11 seconden om van 0 naar honderd te gaan ook nog vlot zat. De motoren zijn niet zo zuinig als Ford je vertelt, maar halen in de praktijk ongeveer 1 op 15.
Onderstel
De voornaamste reden om een Ford Focus aan te schaffen moet wel het onderstel zijn. De auto heeft zeer goede rijeigenschappen en behoudt daarbij ook veel comfort. De sportievere versies worden geprezen om het stuurgedrag en dit is niet voor niks. Er is een Focus ST-versie met 250 pk en een Focus RS-versie met 350 pk. Voor een goed onderstel is het niet nodig om deze sportieve versies aan te schaffen, ook de minder snelle Focussen sturen goed.
Wat een reden kan zijn om de Ford juist niet aan te schaffen, is het interieur. Met veel plastic en uitgesproken styling is het iets waar je van moet houden. Het oogt druk met de vele knoppen en lampjes en ziet er wat gedateerd uit.
Aandachtspunten bij een tweedehands Ford Focus
De Ford Focus is over het algemeen een degelijke auto. Let bij de Ecoboost motoren goed op slangen rondom het koelvloeistof tankje. Deze willen nog wel eens kapotgaan of poreus worden en dit betekent dat de motor niet goed koelt. Een oververhitte motor heeft grote gevolgen, dus controleer dit goed.
Verder zijn er soms problemen met de koppeling. Dit is een minder heftig probleem dan het koelsysteem, maar wel het controleren waard. Met het proefrijden dus goed letten op hoe de auto op het koppelingspedaal reageert.
Aanschaf
Prijzen voor een focus beginnen vanaf ongeveer 6.000 euro en een net en jong exemplaar kost ongeveer 5k meer. Je krijgt voor dit geld een strak sturende en degelijke auto met ook nog eens veel ruimte als je voor de station variant gaat. Mocht de uitgesproken styling van het interieur en het exterieur je aanspreken, dan is goed te begrijpen waarom er van deze auto in 2012 ruim een miljoen zijn verkocht!
Een tweedehands auto kopen
Mocht je daadwerkelijk op zoek zijn naar een tweedehands auto, let dan goed op. Niet iedereen is te vertrouwen en daarom is het belangrijk om te weten waar je op moet letten. Wij hebben hier zes essentiële dingen op een rijtje gezet en vertellen je hier waarom je niet blind moet afgaan op de kilometerstand. Tot slot kun je hier lezen hoe je voorkomt dat je te veel betaalt voor een tweedehands auto. You’re welcome!
Toch geen tweedehands Ford Focus kopen?
Ben je toch niet zeker over deze bolide van Ford? Misschien past een Renault Clio dan beter bij je. Of wat dacht je van een BMW 3-Serie?