Frank Reinbergen
Frank Reinbergen Auto's & Motoren 8 dec 2019
Leestijd: 3 minuten

Tweedehands BMW X3 kopen? Dit is waar je op moet letten

BMW kwam in 2004 als een van de eerste merken met een wat kleinere SUV op de markt. Deze E83 BMW X3 is met veel kofferbakruimte en vierwielaandrijving de ultieme auto voor de wintersport. Waar moet je op letten bij aanschaf van een tweedehands BMW X3?

De BMW X3

De eerste generatie BMW X3 werd tot 2010 geproduceerd en kreeg in 2006 een facelift. De X3 is het kleinere broertje van de X5, maar doet qua ruimte weinig onder. Zo heeft de vierwielaandrijver 480 liter bagageruimte en een lengte van ruim 4,6 meter. Ondanks deze ruimte is het interieur wel aan de krappe kant. De rijeigenschappen zijn zoals we van BMW gewend zijn erg goed. Wel kan de vering wat aan de harde kant zijn als je over het optionele BMW M-pakket beschikt.

BMW X3 Rear
Bron: Wheelsage/SRT

Aandrijving

Je kunt voor de BMW X3 kiezen uit benzine en dieselmotoren. Beide zijn beschikbaar in vier en zescilinderversie. De instap viercilinder benzine levert 150pk uit een tweeliterblok en de krachtigste benzinemotor levert 272pk. Deze benzinemotor heeft een prachtige klinkende drieliter zes-in-lijn motor alleen lust deze wel een slokje benzine. Dieselmotoren beginnen vanaf 143pk uit een tweeliter viercilinderblok en lopen op tot 286pk uit een drieliter zescilinderblok.

Naast keuze uit benzine of diesel moet er ook tussen handgeschakeld of automaat gekozen worden. Beide transmissies zijn goed, alleen let er wel op dat als je voor de automaat kiest je de olie een keertje moet vervangen. In de automaat zit ‘longlife’ olie die in theorie nooit vervangen zou moeten worden maar het is wel aan te raden dit een keer te doen. Wil je zeker weten dat je de transmissie goed reinigt, dan is er altijd de optie om de bak te spoelen om grote reparaties in de toekomst te voorkomen.

BMW X3
Bron:Wheelsage/SRT

Aandachtspunten

De BMW X3 is een relatief betrouwbare auto, alleen zijn er wel zaken om rekening mee te houden. Zo kan de stelmotor, die vierwielaandrijving onder andere mogelijk maakt, het weleens begeven. Je herkent dit probleem als de lampjes voor ABS en vierwielaandrijving gaan branden. De oorzaak van dit probleem zit hem vaak in de banden. Zorg er bij een X3 altijd voor dat je hetzelfde merk en type banden monteert om dit probleem te voorkomen. Verder zijn de parkeersensoren niet van de kwaliteit die je van BMW mag verwachten. Ze gaan vaak stuk en het is bij de proefrit dus goed om deze even te testen.

Let tot slot op de turbo die in de tweeliter dieselmotor zit. Deze turbo is gevoelig voor slijtage en het kan zijn dat deze een keer vervangen moet worden. Kijk in het onderhoudsboekje of dit al een keer gebeurd is: Zo niet, houd er dan rekening mee dat dit misschien nog een keer gebeuren moet.

BMW X3 interior
Bron: Wheelsage/SRT

Aanschaf

Je rijdt in een BMW X3 vanaf ongeveer 5.000 euro. Voor dit geld heb je wel een exemplaar met veel ervaring. Zoek je een nette en jonge X3 van de eerste generatie, dan ben je ongeveer 11.000 euro kwijt. Voor dit geld koop je een auto voor onder meer de wintersport met goede rijeigenschappen en veel ruimte.

Is een tweedehands BMW X3 niks voor jou? Lees dan dit artikel over de Nissan Qashqai.

AutoblogAutozine

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.