Een tweedehands BMW 1-Serie kopen? Dan is dit waar je op moet letten
Het kopen van een nieuwe auto is niet iets dat je zomaar even doet. Zeker niet als je voor tweedehands gaat. Je wilt tenslotte niet je zuurverdiende euro’s uitgeven aan een auto die je vervolgens alleen maar ellende bezorgt. Daarom gaan wij je helpen bij het vinden van je nieuwe occasion. Iedere week bespreken we een populaire tweedehands auto en vertellen we je precies waar je op moet letten. Met deze week de BMW 1-Serie.
Voordat we verder ingaan op de BMW 1-Serie, willen we je eerst nog een aantal algemene tips meegeven. Vraag je om te beginnen eerst af of een tweedehands auto voor jou wel de juiste keuze is. Naast het kopen van een nieuwe of een gebruikte auto bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid om te (private-)leasen. Benieuwd welke opties er wat de voor- en nadelen zijn? Klik dan hier. Heb je een eigen bedrijf? Dan kun je hier lezen waarom het voor jou interessant is om voor een youngtimer te gaan.
Als je hebt besloten dat het een tweedehands auto moet gaan worden, is het belangrijk om de basisregels te kennen. Allereerst is er de kilometerstand. Dit is een goede indicator voor de staat van de auto, maar lees zeker even dit artikel waarin we uitleggen dat dit cijfer lang niet alles zegt. Verder vind je hier zes essentiële dingen waar je op moet letten bij het kopen van een tweedehands auto en hier hoe je voorkomt dat je te veel betaalt.
De BMW 1-Serie
Lange tijd was de 3-Serie Compact de kleinste auto uit het assortiment van BMW. Daar kwam in 2004 verandering in. In dat jaar werd er afscheid genomen van de driedeurs hatchback en maakten we kennis met de 1-Serie. Een compacte auto, maar dan wel met het DNA van een echte BMW. Zo beschikt hij over achterwielaandrijving en dat is voor een auto van dit formaat behoorlijk uniek. Voor veel liefhebbers is dat een groot pluspunt en dat maakt de BMW 1-Serie zo’n populaire auto.
In de veertien jaar dat de 1-Serie op de markt is, zijn er twee verschillende versies verschenen. De eerste versie rolde tot 2011 van de productieband en werd vervolgens opgevolgd door de tweede generatie. Zeven jaar geleden kreeg de 1-Serie dus voor het laatst een facelift en de verwachting is dat er eind dit jaar of begin volgend jaar weer een volledig nieuwe 1-Serie gaat verschijnen. Deze gaat net als de tweede generatie alleen als hatchback op de markt komen. De eerste generatie was er ook als sedan, maar die gaat sinds 2014 als de 2-Serie door het leven.
Beschikbaarheid
Zowel de eerste als de tweede generatie zijn goed vertegenwoordigd op de tweedehands automarkt. In totaal staan er dik tweeduizend BMW 1-Series te wachten op een nieuwe eigenaar. Iets meer dan de helft daarvan betreft de nieuwere tweede generatie. Je hebt hierdoor als koper een ruime keuze en er is dus altijd wel een 1-Serie die in je budget past. Zo kun je een occasion uit de eerste generatie voor minder dan vierduizend euro op de kop tikken. Voor de goedkoopste tweede generatie ben je bijna twee keer zoveel kwijt.
Een groot deel van deze BMW 1-Series zijn begonnen als zakelijke auto’s. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar je zult zien dat er vaak een behoorlijk aantal kilometers op de tellers staan. Verder heb je een ruime keuze uit verschillende motoren waarvan ongeveer tweederde benzine is. Deze zijn stuk voor stuk van hoge kwaliteit en kunnen, als ze goed onderhouden zijn, lange tijd mee. Het is dus ook zeker interessant om te kijken naar oudere BMW 1-Series met wat meer kilometers in de benen.
Waar moet je op letten
Dat je met een gerust hart een eerste generatie BMW 1-Serie kunt kopen, wordt bevestigd door de Wegenwacht. De 1-Serie is een betrouwbare auto, maar dan wel als er goed mee wordt omgegaan. Deze hatchback is populair bij sportieve rijders die de auto soms flink op de proef stellen. In dat geval kan het zijn dat je vrij snel je remblokken, remschijven en schokdempers moet vervangen. Daarnaast kent de eerste generatie nog wel eens problemen met de distributieketting. De spanner die daarop zit is vrij zwak en dat kan er voor gaan zorgen dat de motor minder goed loopt.
Bij de tweede generatie zien we ook weinig problemen, al wil de EGR-klep van de driecilinder diesels het nog wel eens laten afweten. Dit kan ook al bij lagere kilometerstanden gebeuren en is alleen te verhelpen door de klep te laten vervangen. De viercilinder benzine kent soms problemen met de rembekrachtiging. Hier kun je niet mee verder rijden. De auto moet op transport naar de garage en dat is vaak niet goedkoop.
Een goede investering
Mede door de achterwielaandrijving staat de BMW 1-Serie qua rijeigenschappen op eenzame hoogte. Als je van autorijden houdt en op zoek bent naar een compacte auto, dan is dit de bolide die bovenaan je lijstje moet staan. De besturing is ongekend precies, de response van het gaspedaal is uitstekend en het schakelen verloopt heerlijk soepel. Dit geldt natuurlijk voor de zwaardere versies, maar ook de versies met een kleinere motor zijn een genot om in te rijden. Dit maakt de 1-Serie een unieke en populaire auto.
De BMW 1-Serie heeft eigenlijk geen directe concurrent en een alternatief is dus moeilijk aan te wijzen. Omdat de vraag wel hoog is, kan de prijs behoorlijk oplopen. Een mooie tweedehands 1-Serie is dan ook niet goedkoop. Gelukkig zijn ze, vooral wanneer ze goed zijn onderhouden, behoorlijk waardevast. Je hebt er dus niet alleen lang plezier van, maar kunt hem vervolgens ook nog eens voor een mooie prijs verkopen.
Goedkoop is duurkoop
Zoals we eerder al zeiden kun je voor een paar duizend euro al een BMW 1-Serie voor de deur hebben. De vraag is alleen of je dat moet willen. Volgens Amerikaans onderzoek is BMW gemiddeld genomen de duurste auto als het aankomt op onderhoud. Zeker als je een oudere 1-Serie koopt is het goed om er rekening mee te houden dat het steeds duurder wordt om hem te onderhouden. Het advies van de ANWB is dan ook om altijd te gaan voor de beste die je kunt kopen en niet de goedkoopste.
Het is over de langere termijn dan ook beter voor je portemonnee om voor een zo nieuw mogelijke BMW 1-Serie te gaan. Niet alleen qua onderhoud, maar ook aan de pomp. De tweede generatie is namelijk verrassend zuinig. Zo ligt het verbruik van de bijna 170 pk krachtige 118i tegen de 1 op 14. Minder krachtige versies zijn nog een stukje zuiniger en met een diesel variant kun je rekenen op een verbruik van 1 op 20. Combineer dit met de zeer goede rijeigenschappen en de hoge betrouwbaarheid, en dan heb je een auto die heel interessant is om tweedehands te kopen.
Kijk over de grens naar tweedehands auto’s
In Duitsland investeren ze graag in een goede auto en het is dan ook geen verrassing dat de BMW 1-Serie zeer populair is bij onze oosterburen. Zo staan er bijna veertienduizend op de Duitse versie van Autoscout24. Een groot deel daarvan is luxer, goedkoper en beter onderhouden dan in Nederland. Het loont dus zeker om ook even over de grens te kijken. Zo veel meer moeite is dat, zoals je hier kunt lezen, namelijk niet.
Is deze BMW 1-Serie je te klein? Klik dan hier om te ontdekken of een 3-Serie voor jou een beter keuze is. Ben je geen fan van BMW? Dan kun je hier klikken voor de hatchback van een andere Duits merk, namelijk de Audi A3.