‘Deze twee boeken hebben van mij een miljardair gemaakt’
Altijd interessant om in de hoofden van succesvolle bedrijfsleiders te kijken. Volgens de CEO en mede-oprichter van Shopify, een wereldleider in e-commerce, zijn dit de twee boeken die van hem een miljardair hebben gemaakt. Lees je mee?
Het was eigenlijk nooit de bedoeling van Tobias Lütke om zich bezig te houden met de business-kant van het succesverhaal. De co-founder van het Canadese Shopify wou niets liever dan blijven programmeren. Maar de exponentiële groei van het e-commerceplatform dwong de Duitser om een grotere leidersrol op zich te nemen. Maar hoe moet je als sociaal incapabele Michiel plots het charisma kweken om een miljoenenbedrijf in goede banen te sturen?
Shopify-CEO: ‘Deze twee boeken maakten van mij een miljardair’
Volgens Lütke heeft hij zijn miljardairs-status dan ook te danken aan twee boeken die hem naar eigen zeggen de juiste vaardigheden hebben bijgebracht.
Influence van Robert B. Cialdini
“Influencwas gewoon het meest verbijsterende boek dat je je kunt voorstellen, omdat het je in wezen alle manieren leert waarop mensen gebrekkig en beïnvloedbaar zijn, en ook hoe computers voorspelbaar zijn. Maar zodra je dingen voor mensen begint te maken, moet je een verhaal kunnen vertellen”, verklaart de CEO van Shopify. “Dat was eerlijk gezegd nieuw voor mij. Ik heb mijn tienerjaren doorgebracht met computers. Niet met mensen”, voegt hij er lachend aan toe.
De best-seller uit 1984 wordt overigens nog steeds beschouwd als een van de grondleggers van de overtuigingspsychologie. En het is ook in het Nederlands vertaald:
Prijs op bol.com: 44 euro
High Output Management van Andrew Grove
Van de ene CEO naar de andere. Andrew Grove was vroeger de grote baas van computerbedrijf Intel. Op basis van zijn waardevolle ervaringen, beschrijft Grove wat de meest belangrijke aspecten zijn van het leiden van een grote multinational.
“Een van de beste boeken ooit”, zegt Tobias Lütke over deze tweede klassieker. High Output Management is als “een handleiding die de zakenwereld deconstrueert tot op de eerste beginselen. Het boek vertelt je wat belangrijk is, en hoe je over bepaalde dingen in de zakenwereld moet nadenken.”
Ook IT-miljonair en landgenoot Sytse Sijbrandij raadt het boek ten zeerste aan. Helaas hebben we geen Nederlandse vertaling gevonden. Maar goed, zonder een goede beheersing van het Engels zal je in het bedrijfsleven niet heel ver komen, dus zie het als een win-win.
Prijs op bol.com: 13,89 euro
Check ook deze simpele productiviteitshack die de CEO van Shopify al jaren hanteert. Dan word je zonder twijfel binnenkort zelf een miljardair.