Erdogan investeert miljarden in Turkse Tesla-concurrent Togg
Het jonge automerk Togg is een samenwerking tussen vijf grote Turkse bedrijven. Gezamenlijk willen zij de verkoopcijfers van Tesla overstijgen door een betaalbaar alternatief te bieden. En ja, Erdogan doet namens de Turkse overheid ook een duit in het zakje.
Het merk noemt de elektrische auto een C-SUV. De wagen wordt getoond met twee verschillende neuzen; één met een dichte grille en één met een grille met lamellen.
Turkse Tesla-concurrent met Italiaans design
Het ontwerp komt van de tekentafel van Pininfarina uit Italië. Met de LED-dagrijverlichting naast de kunststof (sier)luchthappers heeft het front een stoere uitstraling. Aan de achterkant zie je doorlopende samengeknepen achterlichten, met daaronder een bumperpartij in een contrasterende kleur.
Opvallend zijn de spiegels. Dit zijn geen normale spiegels, maar camera’s. Het beeld van deze camera’s wordt op schermpjes aan de binnenzijde van de A-stijl weergegeven. Het zijn slechts twee van de vele schermen in de auto waarin Erdogan miljarden investeert.
Zes schermen in het interieur van de Togg SUV
Zo zie je op het dashboard een grote doorlopende strook, waarin drie schermen zitten. Eén als klokkenpaneel, één voor de bijrijder en één als infotainment. Daaronder zit nog een scherm voor de climate control.
Hoe de schermen van de Togg SUV worden aangestuurd, is nog de vraag. Bij het climate control-scherm lijkt het om touchscreen te gaan, maar de schermen in het dashboard zitten vrij ver weg om met aanrakingen te bedienen. Op de middenconsole van de Turkse Tesla-concurrent zie je dan ook een BMW-achtige draaiknop. Daarboven zit een wieltje, waarmee de auto in P, R, N en D te zetten is.
De afwerking van het interieur lijkt te zijn gedaan met kunstleer en de hemel is een soort alcantara. Welke materialen het nieuwe paradepaardje van Erdogan precies gebruikt, is nog onbekend.
Twee accupakketten, twee vermogens
Wel weten we wat de Togg SUV aan prestaties levert. Er komt een achterwiel aangedreven variant met 200 pk en een 400-pk sterke vierwielaandrijver. De snelste variant van de Tesla-concurrent sprint in 4,8 seconden naar de 100 kilometer per uur. De 200 pk sterke variant doet er 7,6 seconden over.
Bij beide auto’s kun je kiezen tussen twee accupakketten: een met 300+ kilometer actieradius en een met 500+ kilometer actieradius. De accu’s zijn aan de snellader binnen 30 minuten voor 80 procent volgeladen. De exacte specificaties over de accu’s en het laden volgen nog, aldus Togg.
Erdogan investeert miljarden
Togg wil vanaf 2022 de auto gaan leveren voor een startprijs van ongeveer 30.000 euro. De Turkse overheid investeert met goedkeuring van Erdogan vanaf dat jaar meer dan 3 miljard in de productie van de SUV, meldt het AD. Jaarlijks moeten er 175.000 auto’s van de band rollen. Het doel is om in 2030 miljoen auto’s per jaar te produceren.