Getest: waterstofauto verslaat Tesla Model S op Duitse Autobahn
De Toyota Mirai is een waterstofauto en niet zo maar eentje. Hij verslaat de Tesla S op de Duitse Autobahn.
De waterstofauto is ook nog eens een stuk betaalbaarder dan de Tesla Model S. Maar uiteraard kleven er ook nadelen aan.
Voor 65.995 euro heb je een luxe limo met 182 pk. Dit vermogen komt uit een elektromotor die van elektriciteit wordt voorzien door een verbrandingsmotor op waterstof. Wanneer de tanks in de auto gevuld zijn (5,6 kilogram waterstof), heeft de Toyota Mirai een actieradius van 650 kilometer.
Het tanken van zo’n waterstofauto is niet altijd even makkelijk. In Nederland is in Delfzijl, Arnhem, Rhoon, Helmond en Den Haag een waterstofstation. Woon je daar te ver vanaf, dan wil het Japanse bedrijf jouw Toyota Mirai ophalen en voltanken. De kosten voor zo’n tankbeurt zijn 75 euro. Dat is ongeveer 20 euro meer dan een normale waterstoftankbeurt kost.
Test met de Toyota Mirai
Maar de Toyota Mirai heeft niet alleen nadelen. Zo laten we met de heren van Autovisie zien dat je veel auto krijgt voor een redelijke prijs.
Groen, goedkoop, luxe en snel volgeladen. Ondanks het tankprobleem lijkt deze waterstofauto een goede oplossing voor de toekomst. Maar ook vandaag de dag kan de Toyota Mirai al een goede optie zijn.
Tesla Model S verliest het op de Duitse Autobahn
Het model is flink goedkoper dan bijvoorbeeld de Tesla Model S. Deze Amerikaanse elektrische auto begint pas bij 80.000 euro. Dat terwijl de waterstofauto luxer is en qua bijtelling beter uitkomt (12 procent over het gehele bedrag). Ook komt de Toyota Mirai nog in aanmerking voor fiscale regelingen.
Daarnaast is de Toyota Mirai een ideale autobahncruiser. Niet omdat hij zo hard kan (175 kilometer per uur), maar omdat Duitsland veel meer waterstofstations heeft. Hierdoor ben je sneller op je bestemming in Zuid-Duitsland dan met een Tesla Model S.
Audi RS E-tron GT getest: is dit de dikste elektrische auto tot nu toe?
Waar in Nederland per 8.309 vierkante kilometer een waterstofstation staat, is dat in Duitsland er één per 4.1078 vierkante kilometer. Dubbel zoveel, dus. Of we in Nederland ook zoveel stations mogen verwachten, blijft de vraag. H2Platform laat weten dat er vijftien stations in aanbouw zijn.