Next-level camera maakt Tom Cruise’s Top Gun: Maverick levensecht
Top Gun: Maverick is niet zomaar een sequel. Tom Cruise en co. gaan verder dan ooit met levensgevaarlijke stunts. Sterker nog, een nieuw kijkje achter de schermen laat zien hoe er zelfs camera’s zijn ontwikkeld voor het peperdure project.
19 november komt Top Gun: Maverick uit. 35 jaar na de originele blockbuster stapt Tom Cruise opnieuw in zijn straaljager.
Top Gun: Maverick
Aanvankelijk was het de bedoeling dat Maverick al in juli 2019 uit zou komen. Door Mission: Impossible weten we echter hoe absurd ambitieus producent en acteur Cruise is als het om stunts gaat, iets wat zich ook vertaalt naar de levensgevaarlijke straaljager-scènes van Top Gun: Maverick.
Daardoor had de film meer tijd nodig. Wat eerst een kleine opschuiving leek te zijn, werd door de pandemie twee jaar uitstel.
Kijkje achter de schermen
Maar goed, dan krijg je als filmliefhebber ook wat. Een deze week uitgebracht kijkje achter de schermen laat zien hoe de makers in alle opzichten een baanbrekende blockbuster af willen leveren.
Men heeft zelfs speciale camera’s gebouwd voor het filmen in straaljagers. Joseph Kosinski, waarmee Cruise ook al samenwerkte voor de sciencefiction-film Oblivion, laat in de onderstaande video de innovatieve set-up zien. Het resultaat is een compleet nieuwe camera genaamd Rialto.
Daardoor konden de makers maar liefst zes camera’s in de vliegtuigen verwerken. Twee die vooruit kijken, en vier gericht op de acteur in de cockpit. Zodat de regisseur ondanks de zeer beperkte ruimte uit zes verschillende hoeken kan kiezen.
Verhaal boven tech
Voor Kosinski voelde de technologische uitdaging als thuiskomen:
“Ik ging naar school voor techniek. Ik dacht dat ik lucht- en ruimtevaartingenieur zou worden. Technologie was iets waar ik altijd grip op had, maar voor mij begint het met het verhaal, en dan is het uitzoeken welke tools er zijn of welke tools we moeten uitvinden om dit verhaal op de juiste manier te vertellen. Voor Top Gun: Maverick ging het allemaal om, hoe krijgen we filmcamera’s in een F-18 Super Hornet met Tom Cruise?”
Voor het trainen van de acteurs bouwde het team de cockpit van een F-18 na. Essentieel, want acteren en met bijna duizend kilometer per uur door de lucht vliegen is geen kleine uitdaging. Cruise en co. zetten alles op alles om zoveel mogelijk met practical effects op te nemen, dus zonder green screen of andere trucage.
Op naar 19 november
Dat leidde volgens Kosinski tot werkdagen van zestien uur, soms met slechts veertig seconden aan resulterende beelden. Je merkt het al: de film werd niet voor niks uitgesteld. Hopelijk levert al die moeite en een duizelingwekkend budget van 152 miljoen dollar ook daadwerkelijk een goede film op.
Kosinski’s opmerking dat het verhaal voorgaat stelt ons in ieder geval gerust: de fixatie op stunts zal Top Gun: Maverick als het goed is geen parten gaan spelen. Op naar 19 november!