Moderne aanplakzuil: top 10 series met de meeste product placement
Het maken van een series is een dure aangelegenheid. Je bent al snel miljoenen kwijt. Er is tegenwoordig zelf al een serie die meer dan een miljard kost. Om al die kosten terug te verdienen, kun je als studio gebruik maken van verschillende verdienmodellen. Product placement is daar één van en deze tien series hebben daar flink op ingezet.
Product placement is één van de meer subtiele manieren om te adverteren in films en series. Bij deze methode plaats je producten in de serie of film. Denk bijvoorbeeld aan een karakter dat een flesje Coca Cola drinkt of op een MacBook werkt. Door producten onderdeel te maken van het verhaal is het minder storend en beïnvloed je kijkers zonder dat ze het doorhebben. Daarnaast is het waardevol voor merken om verbonden te zijn aan populaire karakters.
Product placement in films en series
Deze natuurlijke manier van adverteren is populairder dan ooit. Zo blijkt uit onderzoek van Sortlist. Dit bureau helpt bedrijven om snel een passende leverancier (op het gebied van marketing en digitaal) te vinden. Reclame is daarin de meest gevraagde dienst. Daarom besloot Sortlist om onderzoek te doen naar product placement als reclame methode.
Ze zijn massaal films en series gaan ontleden om erachter te komen hoe vaak er producten opduiken. Dit onderzoek leverde een aantal interessante inzichten op, maar ook deze top 10 series met de meeste product placement. Het getal is het aantal gevallen van product placement in alle seizoen van de desbetreffende serie.
10 series met de meeste product placement
- The Office – 1.448
- Seinfeld – 867
- Sex and the City – 806
- Friends – 773
- Ballers – 651
- Billions – 614
- Superstore – 594
- Cobra Kai – 412
- Silicon Valley – 401
- Stranger Things – 330
Sortlist heeft niet alleen gekeken naar hoe vaak product placement voorkomt in films en series, maar ook naar welke producten en merken voorbijkomen. Het gaat hierbij vooral om alledaagse producten die op een natuurlijk manier in serie verwerkt kunnen worden.
Van Apple tot Nike
Zo staat kleding bovenaan gevolgd door (alcoholische) dranken, schoenen, eten, sneakers, laptops, auto’s en smartphones. Het gaat hierbij vooral om producten van Nike, Apple, Coca Cola, Dell, Sony, Adidas en Microsoft.
Mocht je benieuwd zijn in welke films de meeste product placement te vinden is, bekijk dan het complete rapport van Sortlist.