Tessa Ham
Tessa Ham Rijk en Beroemd 24 mrt 2021
Leestijd: 3 minuten

De simpele productiviteitshack van Shopify-CEO Tobi Lütke

De CEO van Shopify, Tobi Lütke, heeft een simpele maar briljante productiviteitshack ontdekt. Eén die er niet alleen voor zorgt dat je productiever wordt, maar ook dat je druk bent met de juiste taken. De taken die je dichterbij je langetermijndoelen brengen.

Op internet word je gebombardeerd met tips voor meer productiviteit. Maar deze focussen allemaal op meer gedaan krijgen in minder tijd. Ook handig, maar niet de complete oplossing. Je kunt namelijk nog zo productief werken, als je niet naar je doelen toewerkt, maakt het eigenlijk niets uit.

Veel gedaan krijgen is alleen maar waardevol als het je ook echt verder brengt.

De productiviteitshack van Tobi Lütke (Shopify CEO)

Om te voorkomen dat hij vooral druk is met werk waar hij op de lange termijn niet veel aan heeft, heeft Shopify-CEO Tobi Lütke een oplossing bedacht. Shopify is overigens een Canadees e-commercebedrijf dat bedrijven helpt bij het opzetten en runnen van online webwinkels zoals Plantsome, Balr en SUITSUIT.

Zoals veel andere CEO’s doet Tobi Lütke aan time batching. Hierbij plan je tijdsblokken in je agenda, waarin je werkt aan bepaalde prioriteiten. Het is een productiviteitsmethode die voor veel mensen werkt, omdat je in deze tijdsblokken niet aan andere taken mag werken of bijvoorbeeld mailtjes mag beantwoorden. Zo voorkom je multitasking en kun je veel makkelijker in een flow komen.

Themadagen

Maar Shopify CEO Tobi Lütke gaat nog verder dan dat. Hij probeert thema’s aan zijn dagen toe te voegen. Zo plant hij op woensdag geen meetings in zodat hij dan focuswerk kan doen. En elke maandag reserveert hij bijvoorbeeld voor productgerelateerde taken.

Tot dusver allemaal trucjes om zo productief mogelijk te zijn. Maar wat is zijn hack om daadwerkelijk druk te zijn met taken die er echt toe doen? De Shopify CEO houdt een prioriteitenlijst bij aan de hand van verschillende vragen. Op regelmatige basis stelt hij zichzelf vragen als:

  • Als ik Shopify net zou hebben overgenomen, wat zou ik dan veranderen aan het bedrijf?
  • Als ik een concurrent zou beginnen, wat zou ik dan doen om Shopify zoveel mogelijk te verstoren?

De agenda

“Ik probeer mijn agenda af te stemmen op deze grotere onderwerpen”, vertelt Tobi Lütke in een interview.

“In zekere zin is een agenda niets meer is dan een strategie. Het is zo makkelijk om je agenda te laten dicteren door de omstandigheden – dat is mij ook vaak overkomen. Dan is het constant touwtrekken tussen de werkelijke prioriteiten van het bedrijf en deze zogenaamd urgente taken.”

Taakkleuren

De laatste productiviteitshack die hij gebruikt is om verschillende taken verschillende kleuren te geven in zijn agenda. “Productgerelateerde taken zijn rood, investeerder/Board of Director taken zijn groen, etcetera”, legt de CEO uit. “Ik streef natuurlijk naar een gebalanceerde week. In een ideale wereld ben ik 30 procent van mijn tijd bezig met het product en dan zoveel mogelijk tijd met recruitment, grotere projecten en 1-op-1’s met mijn team.”

Door de verschillende taken verschillende kleuren te geven ziet de Shopify-CEO in één oogopslag of hij niet met te veel met externe zaken of welke andere taak dan ook bezig is. We zeiden het al: simpel, maar toch briljant.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.