Experts onthullen dat thuiswerkers beter geen E10 kunnen tanken
Door de pandemie ziet ons leven er momenteel heel anders uit. Eén van de grootste veranderingen is dat we zo veel mogelijk thuiswerken. Voor veel mensen betekent dit dat de auto een stuk vaker stilstaat. Dat scheelt een hoop brandstofkosten, maar kan ook nadelige gevolgen hebben. Vooral als je de goedkoopste brandstof (E10) in je tank gooit.
Er was ook voor de coronaperiode al een hoop discussie rond E10. Deze brandstof bestaat voor maximaal 10% uit bio-ethanol. Dit is een alcohol gemaakt door fermentatie van suiker, maïs of tarwe. Bio-ethanol wordt gezien als een vorm van hernieuwbare energie. Deze toevoeging zou beter zijn voor het milieu en zorgt ervoor dat E10 goedkoper is dan E5 (dat voor maximaal 5% bestaat uit bio-ethanol).
De nadelen van E10
Waarom is er dan discussie over E10? Dat is omdat velen bang zijn dat deze brandstof de motor en het brandstofsysteem inclusief leidingen, injectoren maar ook carburateurs van met name oudere en echt sportieve auto’s zou aantasten. Dat is onder normale omstandigheden al het geval, maar geldt dubbel wanneer je auto vooral stilstaat. Althans, dat is waar velen bang voor zijn. Maar klopt dit wel?
Om antwoord te krijgen op deze vraag gingen onze collega’s van Autovisie in gesprek met een hoogleraar bio-economie, ANWB, BOVAG en BP leverancier van E10. Ze vroegen hen waar de angst voor E10 vandaan komt en of deze angsten ook gegrond zijn. Hoewel de meningen op sommige punten wel wat verschillen, zijn de meeste partijen het erover eens dat je beter E5 dan E10 kan tanken.
Thuiswerkers kunnen beter E5 tanken
Ethanol kan wel degelijk negatieve invloed hebben op je auto. Vooral sommige rubbersoorten, polyester, fiberglas en aluminium zijn geen fan van deze stof en worden er door aangetast. Toch is E10 lang niet zo slecht als soms geschetst wordt. Zeker als je een moderne auto rijdt, zijn er maar weinig redenen om geen E10 te tanken. Voor auto’s met meer vermogen en oldtimers ligt dat iets anders. Deze auto’s kunnen minder goed omgaan met meer ethanol en wordt dus aangeraden om E5 te tanken.
Onderaan de streep is E5 (bijna) altijd beter voor je motor dan E10, maar hoeveel het scheelt is afhankelijk van verschillende factoren. Heb je een moderne auto die zeer regelmatig gebruikt wordt, dan kun je gewoon E10 blijven tanken. Heb je een minder moderne auto en staat deze door corona een stuk vaker stil? Dan is het misschien toch beter om even over te stappen naar de iets duurdere E5.
Meer over de E10 discussie
Wil je precies weten hoe de hoogleraar bio-economie, ANWB, BOVAG en BP leverancier tegen de hele E10 discussie aankijken? Lees dan hier het gehele verhaal op Autovisie.
Ben je überhaupt klaar met benzine of diesel? Ga dan voor elektrisch of waterstof. Alle voor- en nadelen van het leasen van zo’n auto lees je hier.