Perschef Queen Elizabeth laakt Netflix om grove fouten The Crown
Het nieuwe seizoen van de Netflix-hitserie The Crown was bij voorbaat al uiterst controversieel. De dramaserie is namelijk na vijf seizoenen aanbeland bij de dood van Prinses Diana. Een anno 2023 nog steeds altijd uiterst gevoelig onderwerp, zowel in Engeland als ver daarbuiten.
Die controverse begon al toen het nieuws lekte dat Diana als een soort geest op zou duiken in nieuwe afleveringen van de Netflix Original. Sussende woorden van producenten boden geen soelaas: Britse tabloids doken gretig op de onvermijdelijke ophef.
Perschef Queen Elizabeth II levert kritiek
Nu staan de eerste afleveringen van het zesde en tevens laatste seizoen van The Crown op Netflix. Geen speculatie of geruchten meer: fans én haters kunnen nu zelf zien hoe de makers van de dramaserie de dood van Diana en de dagen erna in beeld hebben gebracht.
De resulterende keuzes leveren nu alsnog felle kritiek op, ook vanuit Huis Windsor. Dickie Arbiter werkte voor Queen Elizabeth II als perschef in de periode die seizoen zes van The Crown beslaat. Hij beschuldigt showrunner Peter Morgan nu van “dramatic license gone bonkers“. Oftewel: The Crown is te ver gegaan.
Controversiële scène na dood Diana
Daarmee doelt Arbiter vooral op de scènes waarin de kinderen van Charles en Diana te horen krijgen dat hun moeder is overleden. “De scène waarin Charles zijn zoons vertelde over de dood van hun moeder was zo ongevoelig, zo onnodig,” zei Arbiter.
“De dood van hun moeder ligt nog steeds uiterst gevoelig bij hen beiden. De scènes tussen Charles en zijn moeder, waarin hij eruit flapte dat zij wilde dat Diana terugkwam in een Harrods-busje, waren absolute onzin. Zo is het gewoon niet gebeurd. Natuurlijk zou er een vliegtuig beschikbaar worden gesteld om haar lichaam vanuit Frankrijk naar huis te brengen. De koningin was de eerste die daarmee instemde.”
Ook neemt Arbiter aanstoot aan de scènes waarin de begrafenis van Prinses Diana wordt voorbereid. De Netflix-versie van die events doet het lijken alsof de Elizabeth besloot dat de begrafenis openbaar zou worden.
Volgens Arbiter was dat echter juist de broer van Diana: “Ik had de leiding die week, en Charles Spencer vond dat het een openbare begrafenis in plaats van een besloten aangelegenheid voor de familie moest worden, omdat Diana een zeer geliefd en populair publiek figuur was.”
Creatieve vrijheden in The Crown
Je kunt gerust concluderen dat de beste man over details zeurt waar je als casual kijker niet over valt. The Crown heeft in de afgelopen vijf seizoenen al vaker creatieve vrijheden benut, met hier en daar flinke controverse en kritiek als resultaat. Maar dit soort detailwerk zal de meeste Netflix-abonnees waarschijnlijk niet opvallen, al helemaal buiten Engeland.
En, ach, anders pak je er toch een gedegen geschiedenisboek in plaats van een Netflix-dramaserie bij? Producenten Andy Harries en Suzanne Mackie benadrukten in de aanloop naar de release juist hoe voorzichtig ze zijn geweest.
“De show mag dan groots en luidruchtig zijn, maar wij zijn dat niet,” zei Mackie. “We zijn bedachtzame mensen en we zijn gevoelige mensen. Er zijn heel zorgvuldige, lange gesprekken geweest over hoe we het zouden gaan doen.”
Auto-ongeluk komt niet in beeld
Sterker nog: het fatale auto-ongeluk dat Diana het leven kostte, wordt niet eens in beeld gebracht. “Het publiek zal er uiteindelijk over oordelen, maar ik denk dat het delicaat en doordacht is nagespeeld,” vervolgde Mackie. “Elizabeth Debicki is een buitengewone actrice en ze was zo bedachtzaam en attent. Ze hield van Diana. Er is een enorme hoeveelheid respect van ons allemaal, ik hoop dat dat duidelijk is.”
Laatste afleveringen op Netflix
Op 14 december verschijnen de laatste afleveringen van The Crown. Pas dan kunnen we echt een definitief oordeel vellen: zijn de makers inderdaad te ver gegaan door een loopje te nemen met de geschiedenis of kunnen we dan terugkijken op één van de beste dramaseries aller tijden?