Critici gaan los op nieuw soort Star Wars: wijze meta-les voor fans
The Acolyte is van start gegaan op Disney+. Een geslaagd begin van een nieuw Star Wars-tijdperk, of de zoveelste matige toevoeging? We maken de balans op.
Star Wars-fans kunnen gerust van een historische week spreken; de franchise is eindelijk ook op Disney+ verlost van de Skywalkers. In de boeken, games en comics verkennen auteurs al decennia alle hoekjes en gaatjes van het universum, maar wat de films betreft is Lucasfilm zich nog altijd angstvallig aan het vastklampen aan Luke, Leia en de rest.
The Acolyte verovert Disney+
Daar is deze week verandering in gekomen dankzij The Acolyte. Een serie die zich afspeelt tijdens The High Republic, een compleet nieuw tijdperk in de Star Wars-lore dat drie jaar geleden al werd afgetrapt met een reeks boeken en comics. Duizend jaar voor The Phantom Menace. Geen Darth, geen Palpatine. Een era waarin de Jedi de dienst uitmaken.
De gloednieuwe Disney+ Original ging afgelopen woensdag van start. Een paar weken eerder kregen critici alvast de kans om een viertal afleveringen te checken. Op Twitter verschenen al snel de eerste reacties. Men was opvallend positief, maar door een pittig embargo konden we nog niet echt een conclusie trekken. Is live-action Star Wars weer helemaal terug?
Het antwoord is gelukkig een volmondige ‘JA!’. Nu The Acolyte van start is gegaan heeft Disney ook het embargo opgeheven en stromen de recensies van critici binnen. Rotten Tomatoes, een platform waarop reviews van journalisten worden verzameld, heeft op basis daarvan een eerste voorlopige score genoteerd: The Acolyte pakt een dikke 92 procent.
Oftewel: 88 procent van alle reviews geeft de Star Wars-serie een voldoende. De gemiddelde score is met een 6,5 iets minder denderend, maar desalniettemin laat The Acolyte vooralsnog Ahsoka (86 procent) achter zich.
Een nieuw soort Star Wars
Terug naar Rotten Tomatoes. De consensus onder critici wordt als volgt samengevat door het platform: “The Acolyte neemt nieuwe risico’s met de overlevering van Star Wars en heeft aanstekelijk veel plezier in het spelen met de stilistische attributen van een sterrenstelsel ver, ver weg. Het is een Padawan-serie met de potentie om een meester te worden.”
Kiek, dat klinkt goed. “Headland bereikt waar de Star Wars-franchise oorspronkelijk om draaide: een uitbreidend, intrigerend universum,” aldus een recensent van Deadline. Russian Doll-showrunner Lesley Headland wordt continu geprezen: “Headland heeft een van de beste Star Wars-reeksen tot nu toe gemaakt en maakt er een personage-gedreven wraakverhaal van, in plaats van een verhaal dat afhankelijk is van overvloedige actiescènes, lightsaber-gevechten of personages uit het verleden om de serie voort te stuwen.” Oftewel, doei Skywalkers.
Wijze meta-les: ‘Het midden is prima’
Toch is dus niet elke criticus zo positief. Een aantal prominente journalisten concluderen dat The Acolyte de zoveelste prima Original is. Niet slecht, niet geweldig. En dat is minder erg dan je denkt, zo beredeneert Wenlei Ma van The Nightly: “Het is niet geweldig, maar ook niet verschrikkelijk. Het is waar de meeste culturele output bestaat, in het midden, in plaats van de eis van het internet dat alles of het beste of het slechtste ooit is omdat anders niemand er aandacht aan besteedt. Het midden is prima.”
Kijk, die zagen we niet aankomen, een wijze meta-les op Rotten Tomatoes. Verder kun je gelukkig zelf een oordeel gaan vellen: The Acolyte is nu op Disney+ te streamen. Een verfrissend, nieuw begin voor Star Wars, of een prima tussendoortje? De fans winnen sowieso. Of check ons overzicht van de beste thrillerfilms op Netflix.