Elon Musk sluit megadeal om accu-schaarste bij Tesla voor te zijn
Kun je nog zo’n goedlopende elektrische autofabrikant zijn, zonder accu’s ben je nergens. En met het huidige schaarste aan nikkel, is dat best een zorg voor fabrikanten. Tesla-CEO Elon Musk neemt geen halve maatregelen.
Tesla heeft namelijk een overeenkomst gesloten met de grote mijnbouwer BHP, over de levering van nikkel voor batterijen in de elektrische auto’s. Volgens BHP wordt het nikkel geleverd vanuit Australië, meldt Perth Now.
Tesla wil tekort aan nikkel voor zijn
Met de deal met BHP wil Tesla zich beschermen tegen mogelijke tekorten aan nikkel, een belangrijke grondstof voor krachtige batterijen voor elektrisch aangedreven auto’s. Door de grote vraag, vanwege de overgang naar elektrisch rijden, dreigen tekorten bij de levering van nikkel te ontstaan, met een accu-schaarste als mogelijk gevolg. En daar zit Elon Musk natuurlijk niet op te wachten.
De nikkel-activiteiten van BHP in het westen van Australië vinden volgens het bedrijf op duurzame wijze plaats, met relatief weinig uitstoot. Elon Musk gaat samenwerken met de grootste mijnbouwer ter wereld om de uitstoot in de toeleveringsketen van nikkel te verlagen. Tesla sloot eerder al overeenkomsten met andere mijnbouwers voor de levering van grondstoffen voor accu’s.
Zorgen bij Elon Musk over accu-schaarste
Topman Elon Musk van Tesla heeft geregeld zijn zorgen geuit over tekorten aan nikkel en mijnbouwers gevraagd de productie te verhogen om te kunnen voldoen aan de sterke vraag. Of concurrerende bedrijven nu ook inspelen op het schaarste, is niet bekend. Lees in dit artikel meer over de schaarste en het belang van nikkel.
BHP seals deal with Elon Musk’s Tesla to supply nickel for batteries as the miner pushes to become ‘greener’. https://t.co/0Y5zqilGCI #wanews pic.twitter.com/3x9oycJWzh
— PerthNow (@perthnow) July 22, 2021
Concurrentie uit Nederland
Wat betreft de accu met de grootste actieradius is Elon Musk sinds deze maand overigens onttroond. En wel door een Nederlandse fabrikant. Op een testbaan in het Duitse Aldenhoven reed de zogeheten Lightyear One op één lading stroom 709 kilometer in 9 uren tijd. De Model 3 Long Range heeft een rijbereik van 614 kilometer. Dit terwijl de accu van de Tesla met 75 kWh een stuk groter is dan die van de Lightyear (60 kWh). Lees in dit artikel meer over de Nederlandse elektrische auto.