Tesla onthult nieuwe Model S met ongekende range en bizarre acceleratie
Mocht je op het punt staan om een Model S te kopen? Wacht dan nog heel even. Tesla komt namelijk met een nieuwe versie van hun befaamde sedan. Sinds zijn debuut in 2012 is de Model S wel doorontwikkeld, maar een echte grote update bleef lange tijd uit. Dat gaat nu dus eindelijk gebeuren, en er zijn behoorlijk wat dingen die gaan veranderen.
Om te beginnen de aandrijflijn. Tesla heeft deze flink onder handen genomen en beweert dat de nieuwe Model S de snelst accelererende productieauto ooit is. Volgens de Amerikaanse fabrikant schiet het topmodel van hun verbeterde sedan (de Plaid+) in minder dan twee seconden van stilstand naar 100 km/u. Dit is ongekend. Ter vergelijking: auto’s als de Porsche Taycan, Bugatti Chiron, McLaren 720S en andere sportwagens hebben meer nodig dan twee tellen.
De nieuwe Tesla Model S maakt indruk
Deze snelheidswinst is niet alleen te danken aan de verbeterde aandrijflijn. Ook het aangepaste ontwerp speelt hierin een rol. Door de nodige aanpassingen snijdt de nieuwe Tesla Model S nog beter door de lucht en is er minder weerstand. Daar zie je overigens niet heel veel van. De aanpassingen ten opzichte van zijn voorganger zijn niet enorm. Je ziet de verschillen wel, maar Tesla laat het ontwerp grotendeels in stand.
Dat geldt overigens niet voor de binnenkant. Tesla neemt afscheid van de enorme tablet in portrait stand. Net als bij de Model 3 is er nu een groot scherm in landscape-mode. De randen zijn ook een stuk dunner waardoor het er allemaal een stuk strakker uitziet. Toch bevindt de meest opvallende verandering zich recht voor de neus van de bestuurder.
Nieuwe stuur en ongekende range
Tesla stapt namelijk af van het ronde stuurwiel en kiest voor een U-ontwerp. Deze zagen we eerder ook al op de nieuwe versie van de Tesla Roadster (die hopelijk dit jaar gaat verschijnen). Dit geeft niet alleen een sportief gevoel, maar ook vrij zicht op het dashboard achter het stuur. Daar bevindt zich namelijk een extra scherm. Iets wat de Model 3 bijvoorbeeld niet heeft.
Van al dat moois kun je nu ook nog eens langer genieten. De range is namelijk toegenomen. Het topmodel van de nieuwe Tesla Model S, de Plaid+, zou bijna 840 kilometer kunnen rijden op een volle accu. De gewone Plaid is heeft een range van ruim 625 kilometer, maar is wel net zo snel als de +-variant. Daarnaast heb je ook nog het minder krachtige en goedkopere Long Range model. Deze heeft een range van ruim 675 kilometer.
Vernieuwde Model S niet goedkoop
De nieuwe verbeterde versie van de Tesla Model S gaat als het goed is vanaf maart geleverd worden. Ook de Amerikaanse prijzen zijn al bekend. De instapper (Long Range) kost 79.990 dollar. Dat is aanzienlijk goedkoper dan het ongekend snelle Plaid-model. Deze begint namelijk bij 119.000 dollar. De +-versie met 840 kilometer range kost nog eens 20.000 dollar meer. Zeker niet goedkoop, maar dan heb je wel de snelste productieauto ooit.
Tesla neemt het op tegen de PlayStation 5
En dat is nog niet alles. De nieuwe Tesla Model S heeft namelijk ook nog een ingebouwde 10-teraflop gaming-computer. Het is dus niet alleen een auto, maar ook een console die zich kan meten met de PlayStation 5 en de Xbox Series X. Meer daarover (zoals welke games je erop kan spelen), lees je hier.