Tesla-rijders doen auto weg om voor Elon Musk gênante reden
Bloomberg heeft onderzoek gedaan naar Tesla Model 3-eigenaren die het EV-merk verlaten. Wat blijkt? De belangrijkste reden voor mensen om voor een andere auto te kiezen, heeft niets met de Model 3 te maken. Elon Musk, lees je ook mee?
Onderzoekers van Bloomberg ondervroegen ruim 5.000 (voormalig) Model 3-bezitters. Hoewel driekwart van de eigenaren zegt nogmaals een Tesla te overwegen bij de aankoop van een volgende auto, is niet iedereen zo lovend over het merk.
Ongenoegen bij Tesla Model 3-bezitters
Bloomberg ging in gesprek met voormalig Tesla-eigenaren. Wat blijkt? Bijna 22 procent van degenen die hun Model 3 inruilden voor een andere EV, deden dat niet vanwege de auto zelf, maar vanwege CEO Elon Musk. De afwerking en het imago van Tesla zijn verder veelgenoemde redenen om van het merk af te stappen.
Vreemd kijken we niet van op van de hoofdoorzaak. Fan of geen fan, je kunt er niet omheen dat de gewiekste ondernemer Elon Musk af en toe een vreemde vogel is. Van hondenstreken op Twitter, inmiddels omgedoopt tot simpelweg X, tot loze beloften die bij Apple-oprichter Steve Wozniak het bloed onder de nagels vandaan halen.
Plotse prijsverlagingen
Daarnaast heeft Elon Musk meermaals onaangekondigd de prijzen van verschillende Tesla-modellen te verlagen. Dit tot frustratie van kersverse Tesla-eigenaren. Je zou maar op donderdag een Tesla Model 3 kopen, om dit model op vrijdag duizenden euro’s goedkoper in de etalage te zien staan.
Ook leasemaatschappijen zullen niet te spreken zijn over deze plotse prijsverlagingen. Een leasemaatschappij koopt in één klap honderden, zo niet duizenden auto’s. Wanneer de nieuwprijs van de reeds gekochte auto’s opeens daalt, daalt natuurlijk ook het bedrag dat een leasemaatschappij op de occasionmarkt ooit terug kan krijgen voor zijn vloot.
Elon Musk sterk geassocieerd met de EV-fabrikant
Of deze prijsverlagingen van onder meer de Tesla Model 3 de exacte reden vormen voor de frustraties van sommige klanten is niet duidelijk. Wel blijkt uit het Bloomberg-onderzoek dat er een aantoonbaar verband is tussen de kijk van klanten op Elon Musk en de kans dat ze nog eens een Tesla zullen kopen.
Van degenen die lovend waren over de Tesla-CEO, zei namelijk 96 procent opnieuw een Tesla te overwegen. Van de eigenaren die niet te spreken waren over Elon Musk, zei 91 procent juist nooit meer een Tesla te zullen kopen. Veel sterker dan bij andere autofabrikanten wordt de topman dus geassocieerd met het merk.