Tesla Model 3 van de troon gestoten door deze compacte benzineauto’s
Twee jaar lang was de Tesla Model 3 de favoriet onder leaserijders. Daar is in het afgelopen jaar echter verandering in gekomen. Ondanks de groeiende populariteit van elektrische auto’s is de Model 3 in 2021 flink weggezakt. Opvallend genoeg vinden we nu op de eerste twee plekken “ouderwetse” benzineauto’s.
De titel ‘populairste leaseauto’ is in 2021 naar de Peugeot 108 gegaan. Zo blijkt uit cijfers van Athlon Nederland. Een jaar eerder moest deze compacte benzine auto nog genoegen nemen met een achtste plek. Vlak achter de Peugeot 108 vinden we nog een compacte auto die op fossiele brandstof rijdt, namelijk de Kia Picanto. Het brons gaat naar de populairste elektrische leaseauto van 2021: de Skoda Enyaq iV.
Tesla niet langer de populairste onder leaserijders
Skoda weet de Model 3 dus achter zich te houden. De meest betaalbare Tesla staat op de vijfde plek in het lijstje met populairste elektrische leaseauto’s van 2021. De andere elektrische auto’s die het goed deden onder de leaserijders waren (in oplopende populariteit): de Volkswagen ID.4, Ford Mustang Mach-E en Renault Zoe.
Het grote succes van de Enyaq iV heeft ervoor gezorgd dat Skoda ook als merk ook een sprong heeft gemaakt. Het van oorsprong Tsjechische merk staat tweede in de top vijf populairste automerken onder leaserijders. De nummer één is ongewijzigd. Net als een jaar eerder wist Volkswagen de meeste leaseauto’s los te laten in Nederland.
Populariteit elektrische auto’s blijft groeien
Wat Athlon verder opvalt is dat de populariteit van elektrische auto’s blijft toenemen. Dit komt deels door de subsidieregeling van de overheid, maar ook de aanwas van nieuwe modellen. Er komen steeds meer, en goedkopere, elektrische modellen op de markt. Volgens Niels van den Hoogen (commercieel directeur bij Athlon Nederland) zie je dat hierdoor steeds meer mensen niet alleen zakelijk, maar ook privé een elektrische auto leasen.
Zuinig en groen: dit zijn de 11 elektrische auto’s met het laagste verbruik
De kans is dus groot dat de top vijf er volgend jaar weer heel anders uitziet. Wie weet kan Tesla in 2022 terugslaan en de koppositie heroveren. Makkelijk gaat dat in ieder geval niet worden, want ook de concurrentie zit niet stil.