Hyundai onthult Tesla Model 3-rivaal die het wint op aerodynamica
Hyundai heeft een nieuw model onthuld: de Ioniq 6. De elektrische auto heeft een opvallend design dat een stuk gestroomlijnder is dan dat van een Tesla Model 3.
Officieel wordt de Ioniq 6 pas op 14 juli onthuld, maar Hyundai laat nu alvast het design zien. Dit ontwerp is hoe de auto er daadwerkelijk uit komt te zien.
Lagere Cw-waarde dan een Tesla Model 3
Wat direct opvalt aan de Hyundai Ioniq 6 is zijn druppelachtige vorm. Dit zie je vaker bij elektrische auto’s, bijvoorbeeld bij de Mercedes-Benz EQE. Deze vorm zorgt namelijk voor weinig luchtweerstand, die wordt uitgedrukt in Cw-waarde. Die van een Tesla Model 3 is 0,23, de nieuwe EV van de Koreaanse fabrikant heeft een Cw-waarde van slechts 0,21.
De designers hebben allerlei slimme features toegevoegd om de auto zo goed mogelijk door de lucht te laten snijden. Zo is de neus opvallend laag, beschikt-ie over actieve luchtinlaten en heeft het model een afgeronde kont met dubbele spoiler. Daarbij verdwijnen de handgrepen in de portieren wanneer je aan het rijden bent, zoals we al kennen van Tesla.
Specificaties Hyundai Ioniq 6 nog onbekend
De lage Cw-waarde heeft een positief effect op de actieradius, al is die nog niet bekend. De elektrische auto krijgt hetzelfde 77 kWh-accupakket als de Ioniq 5 nu heeft. De 5 heeft een actieradius van 481 kilometer, de nieuwe Tesla Model 3-concurrent komt ongetwijfeld nog een stukje verder.
Niet alleen het uiterlijk is erg ergonomisch vormgegeven. Ook het interieur heeft een strak design, al doet het door alle LED-verlichting futuristisch aan. Alle fysieke knoppen, behalve de hendel om de deur te openen, ontbreken. Veel functionaliteiten zal je dus in het infotainment bedienen, al is nog onduidelijk hoe alles exact werkt.
Wanneer gaat de strijd met Tesla Model 3 beginnen?
14 juli wordt er meer bekendgemaakt over de nieuwe Model 3-concurrent van de Koreanen. Naar verluidt laat de fabrikant dan ook weten wanneer je de Hyundai Ioniq 6 kan bestellen.
Hier is de eerste elektrische VW-sedan: move over Tesla Model 3