Tesla ziet maan aan voor stoplicht in zelf rijdende modus
Weer een bewijs dat kunstmatige intelligentie het (nog) lang niet haalt bij dat ingewikkelde brein van de mens. De technologie achter de Full Self-Driving Mode van Tesla ziet bijvoorbeeld de maan aan voor een stoplicht. Ja, dan is er nog een lange weg te gaan tot volledig autonoom rijden.
Eerder deze week kwam een functie aan de oppervlakte waarvan Tesla zelf niet eens wist dat die bestond. De door social media genoemde ‘Boat Mode‘ deed zijn werk bij overstromingen in China, waar bestuurders verrassend goed door het water manoeuvreerden. Maar volledig autonoom rijden zonder op te letten blijkt nog een brug te ver.
Tesla ziet maan aan voor stoplicht
In een nieuwe reeks video’s op social media wordt getoond dat de zelf rijdende modus de nodige gebreken heeft. “Hey Elon Musk, mijn auto denkt dat de maan een stoplicht is en blijft maar afremmen”, zegt Tesla-eigenaar Jordan Nelson op Twitter.
Hey @elonmusk you might want to have your team look into the moon tricking the autopilot system. The car thinks the moon is a yellow traffic light and wanted to keep slowing down. 🤦🏼 @Teslarati @teslaownersSV @TeslaJoy pic.twitter.com/6iPEsLAudD
— Jordan (@JordanTeslaTech) July 23, 2021
Voorheen moest je als eigenaar 10.000 dollar betalen om de zelf rijdende modus te ontgrendelen, maar tegenwoordig biedt het bedrijf van Elon Musk abonnementen voor 199 dollar per maand. Daardoor is het breder toegankelijk, en komen er dus ook meer gebreken aan het licht.
Zelf rijdende modus en Burger King
Goed, de Full Self-Driving Mode ziet dus geen onderscheid tussen een laag hangende maan en een stoplicht. Maar daarbij houdt het niet op. In april dit jaar ontdekte een Tesla-eigenaar dat zijn auto constant wilde remmen bij een specifiek billboard, namelijk eentje met het logo van Burger King. Ook deze werd aangezien voor een verkeerslicht.
De Burger King-bug is gefixt in de nieuwe bètaversie van de zelf rijdende modus.
Elon Musk: ‘Blijf paranoïde’
Toch heeft CEO Elon Musk gewaarschuwd dat de bètasoftware nog verre van perfect is en dat bestuurders “paranoïde moeten zijn” en hun ogen op de weg moeten houden. Tesla merkt ook op dat de functie “op het slechtste moment het verkeerde kan doen, dus je moet altijd je handen aan het stuur houden en extra op de weg letten.”