Door NASA bekroonde Tesla-killer staat in 2026 in je garage
De twee mannen achter de Urban eVTOL Leo zijn hyper-ambitieus. Ze zijn druk bezig met een prototype van hun vliegende elektrische auto, die al in 2026 de lucht in moet gaan.
Ooit waren de ambities van Elon Musk voor de automarkt nog echte toekomstmuziek. Een visie op papier, waarvoor nog vele hordes genomen moesten worden. Ondertussen rijden er praktisch overal Tesla’s rond.
Urban eVTOL Leo
Science-fiction is het niet meer. Zelfs de grootste luxe automerken volgen met elektrische modellen. Gelukkig blijven er nieuwe namen opduiken die groot durven denken. Die opnieuw toekomstmuziek componeren. Vaak blijft het daarbij: een idee, een plan.
Maar soms zit er een project tussen waarmee wel wordt doorgepakt. Dat zou je niet meteen verwachten bij de Urban eVTOL Leo, een project van auto-ontwerper Carlos Salaff en Pete Bitar, een expert op het gebied van elektrische voortstuwing.
Vliegende elektrische auto
Dat is namelijk een sportwagen die niet alleen op de weg direct moet gaan concurreren met Tesla, maar ook in de lucht. Ja, het gaat om een elektrische auto die ook kan vliegen als vliegtuig of helikopter.
Dat klinkt als een leuk verzinsel op papier, maar Salaff en Bitar gaan er ook echt een prototype van bouwen. NASA bekroonde hun ambities onlangs zelfs al met één van de negen Future-Scaping Our Skies-awards van de ruimtevaartorganisatie.
De Urban eVTOL Leo beschikt over zestien elektrische jets, van 10kW. Het gaat technisch gezien om turbines, met kleine rotoren in een buis. Daardoor moet de elektrische bolide een stuk veiliger worden dan een drone of een helikopter.
De 11-inch turbinebladen kunnen geclusterd aangestuurd worden, waardoor de vliegende auto alle kanten op kan vliegen. De verticale luchtkanalen kunnen zelfs afgeschermd worden om de aerodynamica te verbeteren.
400 kilometer per uur
Dat is geen overbodige luxe, want de Leo is vooral geschikt voor vluchten op relatief hoge snelheden. Op dit moment vlieg je met maximaal 400 kilometer per uur, met een actieradius van 483 kilometer. In totaal passen er drie passagiers in.
De kleinere vleugels van de Tesla-killer lenen zich niet echt voor lage snelheden. Dat is een bewuste keuze: door de kleine vleugels kun je de vliegende elektrische auto flexibeler parkeren.
Sneller dan je denkt op de weg
Het klinkt misschien allemaal als toekomstmuziek, maar Salaff en Bitar willen in 2023 al de benodigde certificaten scoren en de Urban eVTOL Leo al in 2026 op de markt brengen. Het beoogde prijskaartje? ‘Slechts’ 300.000 euro.
Wie weet vliegen er dus al binnen vier à vijf jaar auto’s door je straat. Onvoorstelbaar, maar dat zeiden we ook van andere innovaties waar we nu allemaal mee rondlopen. Je kunt meer over de plannen van Urban eVTOL lezen op hun website.
Overigens is de vergelijking met Tesla niet overdreven. Elon Musk deelde eerder vorig jaar al zijn plannen voor een vliegende Tesla Roadster.